VRT las het boek 'Keizer van Oostende' voor publicatie

, door (rw) en (ego)

lotte

Nadat de VRT al opvallend weinig aandacht besteedde aan het boek van twee journalisten uit de VRT-stal, zond de openbare omroep deze namiddag een communiqué de wereld in waarin de VRT zich distantieerde van het boek: "Het boek is geen publicatie van de VRT en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de nieuwsdienst. De hoofdredactie was op de hoogte dat beide journalisten aan een boek werkten, maar niet van de gedetailleerde inhoud ervan."


Nog eigenaardiger is dat de inhoud van het communiqué ook niet klopt. De hoofdredactie kende namelijk wél de gedetailleerde inhoud van het boek: Luc Rademakers, hoofdredacteur van de VRT Nieuwsdienst, had het boek voor publicatie gelezen. Niet alleen hij, trouwens: ook de Deontologische Raad binnen de nieuwsdienst kon het boek op voorhand lezen. Dat heeft HUMO uit betrouwbare bronnen vernomen.
 

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven