Lama's voor Libië, of illegale wapens? Het verhaal achter de mysterieuze vluchten vanuit Oostende naar Libië

, door (sso)

oostende
© Belga Image

Op de Oostendse luchthaven – voluit nog altijd de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge – landde op 30 maart een lege Boeing 747-409 van de Moldavische maatschappij Aerotrans Cargo. Het toestel kwam uit Hongkong en had een tussenlanding gemaakt in de Verenigde Arabische Emiraten. De Boeing moest zo snel mogelijk worden volgeladen met containers en een dag later doorvliegen naar de Libische hoofdstad Tripoli. Maar dat was buiten materiaalpech gerekend. Tijdens de landing in Oostende raakte de voorruit van het toestel beschadigd. Op de koop toe nam de herstelling meer tijd in beslag dan gedacht. Gevolg: de containers die op het tarmac klaarstonden om te worden verscheept, moesten terug naar hun afzenders.

'Luchtvaartmaatschappijen en wapenhandel: plots begint het Oostende van 2015 wel heel erg op het Oostende van de jaren 90 te lijken. Toen had de Russische wapenhandelaar Viktor Bout er vrij spel.'

De gehavende Moldavische Boeing is zeker niet de eerste die vanuit ons land naar Libië vliegt, zegt Jacques Denecker van Wiloo, het actiecomité rond de Oostendse luchthaven.

Jacques Denecker «Sinds september 2014 is er elke twee weken een cargovlucht van Oostende naar Tripoli, vorige maand zelfs wekelijks. De meeste vluchten gebeuren met het Pakistaanse AHS Air International, maar ook Aerotrans Cargo, een bedrijf uit Moldavië, is één van de weinige maatschappijen die het aandurft om op Libië te vliegen.

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven