Meer dan 6 op de 10 Vlaamse tieners snapchat dagelijks

, door (bdc)

1200

Hij wipte maar even binnen – snel in en uit in de hoop dat Jeroom hem niet zou zien – maar de voorbije week kwam Edward Snowden een paar opvallende cijfers op de redactie van Humo droppen. In de verzilverde enveloppe één blad uit de nieuwe Digimeter, waarin het Gentse onderzoeksbureau iMinds het digitale gebruik van de Vlamingen in kaart brengt. Op het A4’tje stond de cijfers over het smartphonegebruik om berichtjes te versturen.

Daaruit bleek dat 66,5 procent van alle jongeren tussen 15 en 19 jaar dagelijks Snapchat gebruikt. Dat is maar een lichte stijging in vergelijking met een jaar eerder, toen dat al 66 procent was. Opvallend is dat Snapchat vooral door een heel jong publiek gebruikt wordt. In de groep 20- tot 29-jarigen gebruikt amper 32,1 procent Snapchat, het jaar eerder was dat 27,7 procent. 37 procent van de Vlaamse tieners gebruikt dagelijks WhatsApp en 78 procent verstuurt dagelijks berichten met de Messenger App van Facebook, de op één na populairste manier om berichten te sturen. Dat is met 82,1 procent nog altijd sms.

Toch is duidelijk dat sms-en over zijn hoogtepunt heen is. Ten eerste stuurde nog 87,5 procent van de tieners in 2014 dagelijks sms-jes. Ten tweede stuurt vandaag 88,5 procent van de tieners dagelijks een bericht met een andere tool dan sms, met andere woorden: Messenger, WhatsApp, Snapchat, Instagram of nog een andere app. Die groep samen is dus groter dan sms. Bij de groep 20- tot 29-jarigen daalt het aantal verstuurde sms-jes van 83,4 naar 78,5 procent. En bij de dertigers zakt het van 73 naar 64,4 procent. Bij die groep stijgt vooral het gebruik van Messenger en WhatsApp vrij spectaculair.

In veel andere landen is de stijging van WhatsApp en Messenger, ten koste van sms, nog veel indrukwekkender. “Bij ons valt het nog redelijk mee omdat mobiele data nog vrij duur is in vergelijking met veel buurlanden en omdat mobiele providers met mobiele bundels met veel gratis sms-jes gooien”, vertelt Tom Evens, onderzoeker aan de vakgroep Communicatiewetenschappen aan de UGent.

Humo zoomt in het nieuwe nummer dieper in op het fenomeen Snapchat: wat is het, waarom is het zo populair onder jongeren en wat zijn de gevaren?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven