Saskia De Coster over Nobelprijswinnaar Bob Dylan: 'Een triomf voor de literatuur in al haar vormen!'

, door (kve)

saskia1200

Saskia De Coster (uitermate opgetogen) «Dit is een triomf voor de literatuur in al haar vormen! Er gaan nu misschien een paar uitgeverijen en boekhandelaars flink vloeken en zich mompelend afvragen of dit wel literatuur is, maar voor mij is dit exact wat literatuur moet zijn. Ik vind het dus een heel goede keuze en ben erg blij dat ze in Zweden beseffen dat er meerdere vormen bestaan om goeie zinnen de wereld in te sturen. Het zou zelfs schandalig zijn als ze dat niet zouden doen.»

HUMO En toch kwam het nieuws voor velen als een donderslag bij heldere hemel. Had u het zelf verwacht?

De Coster «Wel, ik had gisteren een weddenschap afgesloten met iemand die ieder jaar de Nobelprijswinnaar Literatuur weet te raden. Die had gezegd dat het de Syrische dichter Adonis ging worden, terwijl ik op Murakami had gegokt. Ik had niet aan Dylan durven denken omdat het op de duur een running joke wordt, zoals het ook Hugo Claus vergaan is. En die heeft 'm uiteindelijk ook nooit gewonnen. (hapt naar adem) Nee, echt. Ik ben compleet over mijn toeren! En erg emotioneel aangegrepen. Ik had heel de zomer het rare gevoel dat er iets ergs met Dylan ging gebeuren, ik dacht zelfs dat hij ging sterven. Maar ik ben zo blij dat het dít geworden is! En dat hij nu weer meer beluisterd zal worden.»

HUMO Er schuilt heel veel vertelkracht in zijn teksten. In welke Dylan-periode komt dat volgens u het sterkst naar boven?

De Coster «Er zijn natuurlijk heel veel periodes, hé. Er schuilen misschien wel honderd verschillende stromingen in die mens. Hij heeft bijvoorbeeld een surrealistische periode gehad, en met 'Blood on the Tracks' is hij naar eigen zeggen de kubistische weg ingeslagen. Sommige periodes was het dan weer wat minder - Santa-Fe kan je bijvoorbeeld niet echt hoogstaande literatuur noemen. In zijn epische vertellingen, zoals in 'Highlands', bedrijft hij dan weer het summum van literatuur.»

HUMO U noemde 'm ooit de hedendaagse Shakespeare.

De Coster «Hij onderscheidt zich van alle andere singer-songwriters door de kracht van zijn teksten. Daarin durft hij een totaal poëtische kant op te zoeken terwijl de meeste songschrijvers blijven hangen in clichés en voorzichtige verhaaltjes à la 'het is nu nacht en ik zit in een hotel'. Nee, Dylan gaat veel verder, en pas op, soms mislukken zijn projecten ook falikant hé. 'Down in the Groove' is bijvoorbeeld een legendarisch slechte plaat, maar nóg zijn daar geweldige zinnen in terug te vinden. Als hij toen minder zwaar aan de fles had gezeten was dat een heel goeie plaat geweest.»

HUMO Veel mensen zullen na vandaag de stap zetten om eindelijk in het gigantische Dylan-oeuvre te duiken. Waar kunnen ze best mee beginnen?

De Coster «Dan kan ik echt 'Blonde on Blonde' aanraden. Daar heeft hij altijd van gezegd dat dat de klank en de wereld is die hij wil nastreven. Hij noemt het 'that Wild Mercury Sound'. Het is gewoon een zalige plaat: energiek en rock-'n-roll, maar op een ongeziene manier. Dat is voor mij dé ultieme Dylan-plaat.»

HUMO Bedankt!

Lees hier meer over 'Blonde on Blonde', onlangs 50 geworden en opgenomen in onze hall of fame

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven