Jarno Smeets, fantast of marketeer?

actua Woensdag 21 maart 2012 - 16u44, door (rw)

Het was een mooi verhaal: een jonge Nederlander wilde met zelfgemaakte vleugels de lucht ingaan. Ik kwam de video tegen op de website van Wired: een jonge man met een groot kitezeil op de rug, die een halve seconde de lucht in gaat.

jarno 1000

[Update] Lees het interview met liegende Hollander Floris Kaayk alias 'Jarno Smeets' »

[Update] Humo onthult: 'vliegende' Jarno Smeets (Floris Kaayk) is een hoax »

Helemaal op het einde plug ik mijn koptelefoon in en, tiens: die kerel spreekt Nederlands. Interessant.

Het plan van Jarno Smeets is: met zelfgebouwde vleugels de lucht in gaan. Zijn vleugels zijn van kitezeil. Het frame van zijn vleugels is van carbon. Tweeelectrische motoren zorgen voor de nodige kracht om lift off te krijgen. Zijn LinkedIn-profiel: afgestudeerd aan de universiteit van Coventry als mechanical engineer, vorige job bij een ingenieursbedrijf in Coventry, nu werkzaam bij Philips in Eindhoven als technisch ingenieur.

Dromers zijn leuk. Dromers met een wild plan en de technische know how om het uit te voeren zijn nog leuker. Dus contacteer ik Jarno Smeets. Zijn website bestaat al een jaar of wat. Op zijn Twitterfeed houdt hij al even lang contact met doe-het-zelvers en technologiejournalisten van over de hele wereld. De technologie die hij beschrijft in een videodagboek ziet er plausibel uit. Op zijn website staat een interview van hemzelf met Bert Otten, een Nederlandse professor van de universiteit van Groningen. Die zegt: wat je probeert is moeilijk, maar technisch haalbaar. Ook de wiskundige die Wired loslaat op het probleem oordeelt: theoretisch haalbaar met de moderne techniek.

Dus rij ik op een bitter koude ochtend naar Den Haag. Daar, in een loods in de haven van Den Haag, zie ik het kitezeil hangen op het carbonkader. Er hangen schetsen aan de muur, en een foto van Jarno's opa, de uitvinder die ook al de lucht in wilde met een zelfgebouwde helicopter - weliswaar één die op trapkracht werkt.
We hebben het kort over de non believers op internet, die menen dat het filmpje gemaakt is met CGI, computer generated imagery. Ik vind het er zelf vrij plausibel uitzien - al bij al gaat hij maar vijftig centimeter de lucht in. Jarno lacht de aantijgingen weg. Onzin.
Het zal nog hard werken worden om écht airborne te geraken, legt Jarno uit in het interview. Zijn zeil is een beetje kapot. En zijn zes maanden durende sabbatical loopt ten einde binnenkort: dan is het weer naar Philips.
Het stuk in HUMO verschijnt een week of twee later, waarbij we in het midden laten of Jarno ooit echt zal vliegen of niet. Nog eens een maand later krijg ik 's ochtends een mail. Het is me gelukt, staat er. Ik heb gevlogen. Ik zie het filmpje: daarin zie je hoe Jarno een lange aanloop neemt en opeens loskomt van de grond.
Het nieuws gaat snel rond: Wired, Business Insider, express.be brengen het nieuws dat Smeets als eerste ter wereld succesvol gevlogen heeft. Ik wil Jarno bellen voor een reactie, maar ik krijg hem niet te pakken. Er knaagt iets: voor iemand die vorige keer nog benadrukte hoeveel werk het zou worden om echt airborne te raken, vliegt hij opvallend vlot. En hoog, en vér. Zijn landing is perfekt - daar kan Tom Waes nog een puntje aan zuigen. Raar. Nog raarder: op YouTube staat er in de titel van dit filmpje: "part 14 of 14" (bekijk dat filmpje onderaan deze pagina). Het vorige filmpje: 'part 13 of 14'. Hoe kon hij vorige keer weten dat het volgende filmpje zijn laatste zou zijn?

Bekijk het filmpje 'part 13 of 14':

Enkele specialisten in CGI (computer generated imagery) bekijken het filmpje met de succesvolle vlucht. Ze zien geen sporen van CGI, zoals vele kritikasters op het internet beweren. Maar dat wil niks zeggen, zeggen ze: het kan ook best zijn dat Jarno aan een kraan is gehangen, en dat de staaldraad van de kraan vervolgens is weggegomd in post productie. De kwaliteit van het filmpje is sowieso erg slecht.

Ik bel naar Philips en Pailton engineering, twee bedrijven waar hij volgens zijn LinkedIn-profiel heeft gewerkt. "Meneer Smeets werkt hier voor zover wij kunnen uitvissen niet," luidt het bij Philips. Bij Pailton zijn ze iets harder: "I can confirm that Jarno Smeets has never worked for Pailton either in England or in Germany. The MD has been here for 15 years and does not know him and the technical director for even longer and does not know him. He has also never worked for us under any contract or sub contract role. If he claims to have worked here he needs to show some evidence such as a pay slip, or a contract or even letter from us."

We proberen Jarno Smeets al enkele dagen te bereiken voor een reactie, maar tevergeefs. Ook herhaalde pogingen om de Nederlandse prof te contacteren, mislukten. Is Jarno's vlucht een reclamestunt? Van Wii, of Red Bull, of de maker van kitezeilen? Of is het een hoax van een jongeman met veel tijd? Geen idee. Er is zelfs nog een minieme kans dat het filmpje echt is. De website "tested.com" laat een deskundige aan het woord die zegt dat de vlucht van Jarno wat hem betreft best mogelijk is. Maar voorlopig lijkt de eindstand te worden: non believers 1, dromers 0.

Bekijk het filmpje waarin Jarno Smeets lijkt te vliegen 'part 14 of 14':

Tested.com ziet geen bewijs dat deze video een vervalsing is.

Lees een fragment uit het Humo-artikel van 28 februari »

2 reacties

reageer ook 

Woensdag 21 maart 2012 - 17u37

hanzje

filmpje 13 heeft op de gepaste momenten altijd een cutaway (even wat grond filmen waar de overgang zit), op die momenten kan je van alles veranderen (ophangen aan een kraan of wat dan ook), na de landing heb je weer zo een moment. Dit zijn gewoon de typische cameratruuks om handig te monteren. Je krijgt ook een te zwaar in sène gezet gevoel in elk fragment. Net als je gaat filmen voer je wat gepast drama op ... mooie marketing maar totaal gefake ivm het vliegen. Doet me erg denken aan die jongen die met zijn telefoon allerlei dingen ging hacken (bruggen, verkeerslichten) enz toevallig ook van hollandse bodem.

 

Woensdag 21 maart 2012 - 17u19

MC:T

"part 14 of 14" wilt nits zeggen, titels van youtube filmpjes kunnen ten allen tijden aangepast worden...

 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

@rafweverbergh op twitter

Naar twitter
rafweverbergh profile

rafweverbergh6 scientifically proven ways to increase customer satisfaction at your #PR agency @getmustr buff.ly/1zrXlTZ12 hours ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHere's the one #storytelling concept you need to understand to improve your content marketing - instantly. #PR buff.ly/1nmiTvO3 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh"Materialise versterkt positie in ziekenhuizen" (De Tijd) buff.ly/1r93Hyy #betech4 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHere's the one #storytelling concept you need to understand to improve your content marketing - instantly. #PR buff.ly/1rvhqyl9 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHow to improve your content marketing instantly: learn the difference between a subject and an angle | finn buff.ly/1tudW6Z10 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @BethanyBlack: That google brings this up when you image search "Best Gaming Mouse" is one of life's simple joys http://t.co/n7s9GSkb5v13 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghGeeking out on a Sunday looking at YouTube videos of automated invoice management systems... It's NIFTY! buff.ly/1s1LFlS20 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @cameronpriest: I'm hiring! Conversion Rate Engineer / Growth Marketer at TradeGecko - Singapore #jobs lnkd.in/bMTzbGg21 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh"How To Be #Interesting" (a quick guide to increasing your interestingness by 74 %) buff.ly/1sQFAuF #PR http://t.co/NlKwoxCjJE22 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @chris_de_backer: BRIDEE Call for Ideas - 4th edition! You have a bright idea, but you got stuck? Register now at BRIDEE.org25 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@mims btw, thanks for your input on our recent webinar about CEO branding - your curated Jack Dorsey was gold :) slideshare.net/FINNPublicRela…26 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @mims: Screen on new Blackberry is slice-of-American-cheese-big, says @JoannaStern #servicey online.wsj.com/articles/black… http://t.co/IwiMoWBr…26 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@sarahleeyoga @FINNbe @CarolineJCee Thank you for those kind words, Sarah! & Look forward to reading your thoughts, Caroline :)30 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghLearn how Uber, Microsoft, Ben&Jerry's and Zappos use their CEO to raise awareness and build reputation: buff.ly/1ptzVCE #PR30 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghComputer van @WimVdL "Omdat het bij FINN elke dag dag van de klant is" #thatsthespirit instagram.com/p/tXYsY8Kk9E/30 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghFINN groeit en zoekt een junior PR consultant (M/V) buff.ly/1tM7iqF #vacature #jobs33 days ago · reply · retweet · favorite

imu proefabo
deze week rss op actua
lezersbrieven op actua
uitlaat op actua
Humo 3868 21/10/2014Humo 3867 14/10/2014Humo 3866 07/10/2014Humo 3865 30:09:2014Humo 3864 23/09/2014Cover 3863 16/09/2014

Jouw aanraders

Humo's pinterest Humo's Pinterest

fotospecials op actua

nieuws op twitter

Naar twitter
Nieuwsblad_be profile

Nieuwsblad_beObama knuffelt genezen ebolapatiënt dlvr.it/7K9xMD #nieuwsbladabout 1 hour ago · reply · retweet · favorite

Wil je als eerste op de hoogte zijn van wat er leeft op Humo.be? Vul hier je e-mailadres in:

Uitlaat

Hoe zou het nog zijn met

de radioreclames die niet werden ingesproken door Bruno Vanden Broecke

Tuur is veranderd

 

Ik betaal belastingen

Maar ik krijg niet wat ik besteld had.

archie

 

Waarom ...

... kon België niet dat kleine stukje grond achter de IJzer blijven?

K. Deke

 
De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven