Elvis Peeters - Wij

boeken Vrijdag 8 mei 2009 - 16u00, door (bv)

In mei leggen alle vogels een ei en publiceren alle Vlaamse schrijvers een roman met de titel 'Wij'. Na een romanloos decennium maakte Jeroen Olyslaegers een opgemerkte rentree, ook door de onvolprezen Dooreman-vormgeving van zijn 'Wij'. De 'Wij' (Van Halewyck/Podium) van Elvis Peeters valt te midden van de overvloedige lente-oogst op door een andere vormtechnische truc: op het kaft kleeft een op het parental advisory-logo variërende sticker met de waarschuwing 'expliciete roman'.

5854_catalogue_9726_detail.jpg

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Expliciet is een door spamfilters en het Vaticaan geaccepteerde afkorting van sexpliciet. 'Wij' is amper een handvol bladzijden ver of vier tienermeisjes staan al bovenop een viaduct met geheven rokken: 'Hun kruis paste precies tussen twee spijlen van de reling. Vier jonge kutten. Wie wil dat niet zien?' De chauffeur van een grijze Peugeot in elk geval wel. Twee ogen blijken onvoldoende voor één rijstrook en vier vrijstroken: de man wijkt van zijn lijn af en veroorzaakt een ongeluk met vier gedeukte auto's en één dode.
Het drama aan het viaduct is een passage als een andere in de verkenning van het leven door vier meisjes en vier jongens. In een vervallen schuur bij een elzenbosje zetten de acht tieners hun wereldwijsheid in tegen hun verveling. Ze wisselen iPod-muziekjes en lichaamssappen uit, exploreren de mogelijkheden van internetgames en seksspelletjes, fantaseren over de toekomst en over de macht die hun lichamen over anderen kunnen uitoefenen. In puberjaren zijn grenzen er om te verleggen, en zo evolueert de experimenteerzucht van het vriendenclubje radicaal, noodlottig, onomkeerbaar: Femke sterft bij een rondje lichaamsholtes vullen met alles wat een mens zoal onder handen komt; Thomas benut zijn internetervaring met virtueel ondernemen en webcamseks om een prostitutienetwerkje op te zetten; Liesl en Ena overhalen een wanhopige man tot een dodelijke sprong van een elektriciteitsmast.
Iedereen, van ramptoerist tot stijlpurist, zal 'Wij' in sneltreinvaart uitlezen, want Elvis Peeters formuleert efficiënt — dat neem ik tenminste maar even aan: alleen zijn naam staat op de cover, maar de titelbladzijde meldt 'in samenwerking met Nicole Van Bael'. In elk geval ontstaan er vonken uit de wrijving tussen de beenharde feiten en de kale en bijwijlen licht poëtische taaltoets. De roman blijft dan ook lang na de lectuur in het hoofd van de lezer spoken, dankzij scènes als die waarin een dolle wesp met blinkende angel op Loesjes schaamstreek en tepels wordt losgelaten, of die waarin de ongeboren vrucht van Sarah met een baseballbat bewerkt wordt.
Maar hoe goed 'Wij' bij momenten ook werkt op de vierkante centimeter, het grote plaatje klopt niet helemaal. Zodra de acht hun schuur verlaten, schieten hun verhalen doelloos en een stuk vlakker allerlei kanten op. Die slordige opbouw maskeert dat het deze roman aan een eigenlijk onderwerp of duidelijke focus ontbreekt. Is 'Wij' een aanklacht tegen de verregaande normenloosheid van deze tijd? Een commentaarloze registratie van een 'Jackass'-kliekje in het kwadraat? Een roman over de teenage kicks van een generatie die aan het opgroeien met internet een been there, done that-attitude overgehouden heeft? Ik vermoed het laatste, maar eerder op basis van het motto van Cioran ('Ik weet het. Maar wat heb ik eraan het te weten.') dan op basis van de iel uitwaaierende roman zelf.
Immer het goede voorbeeld gevend, haasten wij ons wél naar een conclusie: 'Wij' wil maar geen ijzersterke roman worden, omdat Peeters' bonte collectie vaak beklijvende scènes, krachtig als uitroeptekens, jammerlijk een punt mist.

0 reacties

reageer ook 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

@bartvanegeren op twitter

Naar twitter
bartvanegeren profile

bartvanegerenStephan Vanfleteren vecht koppig voor zijn #ZinInZen: 'Uit angst gaat veel schoonheid verloren.' (bit.ly/UygArY via @Humo)21 hours ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenEen rauwe @Humo-column van Herman Brusselmans: 'Ik wil met open ogen van iemand houden.' Een verlaten schrijver, alleen met de taal.yesterday · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenIn @Humo etaleert @leysenveronique haar olijke liberalisme:'Voor mij staat zaken doen niet gelijk aan geld verdienen.' #ZinInZen" href="http://twitter.com/search?q=%23ZinInZen">#ZinInZen #ZinInZen" href="http://twitter.com/search?q=%23ZinInZen">#ZinInZen7 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@FakePlasticRuby Geweldig, verstandig en geweldig verstandig. (Zowel Eggers als je voornemen.)18 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@elkeneuville Dat schrijnende verlangen naar verlossing het kwartier voor de Rode Duivels de overwinningsgoal maken, Elke. Dát gevoel.33 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenVoor wie nog op zoek is naar een langoureus te genieten vakantieboek: 'Lichtjaren' van James Salter (bit.ly/1pUBoWF, via @Humo).33 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenRemco Campert dicht misleidend licht (en rijmloos): bit.ly/1kQ8O2r via @Humo41 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenDe krachtige vuist van Dave Eggers, de maatschappelijk meest revelante Amerikaanse schrijver van deze tijd: bit.ly/1pASqdO via @Humo43 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenOver binge-lezen en comagenieten: bit.ly/UsvJMg via @Humo48 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren'Ik ben een aandoening, geen mens.' Salinger, een snelle masterclass over een trage meester. @Humo (nu ook op uw tablet geen andere onzin).56 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenSiri Hustvedt klauwt naar de dictatuur van het geld en de valse glamour in de hanige kunstwereld: bit.ly/1jsDK86 via @Humo57 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenEen choreografie op een mix van Einstürzende Neubauten en Sonic Youth. Ik doe een vreugdedansje, geheel in de maat. #DeWarande66 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenMet het oog op zondag: bit.ly/1k6bWvl via @Humo. There is such a thing as a free lunch.68 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@Flyman1955 @Humo U vergist zich inderdaad: geen eurocent subsidie van uw, mijn en ons belastinggeld gaat naar Lanoye of Van Reybrouck.70 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@Flyman1955 @Humo Geen van beiden krijgt subsidies (die niet door de politiek uitgedeeld worden, maar door het Fonds voor de Letteren).71 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenTom Lanoye & David Van Reybrouck verhitten hete hangijzers van de verkiezingen, in woord (7 blz in @Humo) & beeld (bit.ly/1tddFRR).71 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenAuteur Rachel Kushner in @Humo: 'Bevreemdend al die recensies op het internet: alsof je in tweeën gesplitst wordt, in jezelf en een avatar.'75 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenHet klimaatbeleid blaast warm en koud, de N-VA geenszins: die plant een nieuwe kerncentrale. Humo's Verkiezingsgids, bit.ly/1l6wXDI77 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenBlixa Bargeld jongleerde gisteravond in Brugge met een denkbeeldige schedel: bit.ly/1l1OtJ9 via @Humo79 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren'Talk to the demon' van Wim Vandekeybus: 'Kinderen baas' meets 'Lord of the Flies'. #deSingel83 days ago · reply · retweet · favorite

boeken - Archief

Zoeken in boeken:

Reviews per auteur:

boekreviews rss

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven