Elvis Peeters - Wij

boeken Vrijdag 8 mei 2009 - 16u00, door (bv)

In mei leggen alle vogels een ei en publiceren alle Vlaamse schrijvers een roman met de titel 'Wij'. Na een romanloos decennium maakte Jeroen Olyslaegers een opgemerkte rentree, ook door de onvolprezen Dooreman-vormgeving van zijn 'Wij'. De 'Wij' (Van Halewyck/Podium) van Elvis Peeters valt te midden van de overvloedige lente-oogst op door een andere vormtechnische truc: op het kaft kleeft een op het parental advisory-logo variërende sticker met de waarschuwing 'expliciete roman'.

5854_catalogue_9726_detail.jpg

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Expliciet is een door spamfilters en het Vaticaan geaccepteerde afkorting van sexpliciet. 'Wij' is amper een handvol bladzijden ver of vier tienermeisjes staan al bovenop een viaduct met geheven rokken: 'Hun kruis paste precies tussen twee spijlen van de reling. Vier jonge kutten. Wie wil dat niet zien?' De chauffeur van een grijze Peugeot in elk geval wel. Twee ogen blijken onvoldoende voor één rijstrook en vier vrijstroken: de man wijkt van zijn lijn af en veroorzaakt een ongeluk met vier gedeukte auto's en één dode.
Het drama aan het viaduct is een passage als een andere in de verkenning van het leven door vier meisjes en vier jongens. In een vervallen schuur bij een elzenbosje zetten de acht tieners hun wereldwijsheid in tegen hun verveling. Ze wisselen iPod-muziekjes en lichaamssappen uit, exploreren de mogelijkheden van internetgames en seksspelletjes, fantaseren over de toekomst en over de macht die hun lichamen over anderen kunnen uitoefenen. In puberjaren zijn grenzen er om te verleggen, en zo evolueert de experimenteerzucht van het vriendenclubje radicaal, noodlottig, onomkeerbaar: Femke sterft bij een rondje lichaamsholtes vullen met alles wat een mens zoal onder handen komt; Thomas benut zijn internetervaring met virtueel ondernemen en webcamseks om een prostitutienetwerkje op te zetten; Liesl en Ena overhalen een wanhopige man tot een dodelijke sprong van een elektriciteitsmast.
Iedereen, van ramptoerist tot stijlpurist, zal 'Wij' in sneltreinvaart uitlezen, want Elvis Peeters formuleert efficiënt — dat neem ik tenminste maar even aan: alleen zijn naam staat op de cover, maar de titelbladzijde meldt 'in samenwerking met Nicole Van Bael'. In elk geval ontstaan er vonken uit de wrijving tussen de beenharde feiten en de kale en bijwijlen licht poëtische taaltoets. De roman blijft dan ook lang na de lectuur in het hoofd van de lezer spoken, dankzij scènes als die waarin een dolle wesp met blinkende angel op Loesjes schaamstreek en tepels wordt losgelaten, of die waarin de ongeboren vrucht van Sarah met een baseballbat bewerkt wordt.
Maar hoe goed 'Wij' bij momenten ook werkt op de vierkante centimeter, het grote plaatje klopt niet helemaal. Zodra de acht hun schuur verlaten, schieten hun verhalen doelloos en een stuk vlakker allerlei kanten op. Die slordige opbouw maskeert dat het deze roman aan een eigenlijk onderwerp of duidelijke focus ontbreekt. Is 'Wij' een aanklacht tegen de verregaande normenloosheid van deze tijd? Een commentaarloze registratie van een 'Jackass'-kliekje in het kwadraat? Een roman over de teenage kicks van een generatie die aan het opgroeien met internet een been there, done that-attitude overgehouden heeft? Ik vermoed het laatste, maar eerder op basis van het motto van Cioran ('Ik weet het. Maar wat heb ik eraan het te weten.') dan op basis van de iel uitwaaierende roman zelf.
Immer het goede voorbeeld gevend, haasten wij ons wél naar een conclusie: 'Wij' wil maar geen ijzersterke roman worden, omdat Peeters' bonte collectie vaak beklijvende scènes, krachtig als uitroeptekens, jammerlijk een punt mist.

0 reacties

reageer ook 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

Mehdi Nemmouche

De killer van het Joods Museum: portret van Mehdi Nemmouche

  Maandag 13 oktober 2014 - 20u30

Hij is onze nationale nachtmerrie. De eerste teruggekeerde Syriëstrijder die ook in West-Europa de wapens heeft opgenomen. In het Joods Museum vermoordde hij naar alle waarschijnlijkheid vier mensen in koelen bloede, in Syrië was hij de meedogenloze bewaker van westerse gijzelaars. Maar de beschuldigde ontkent alles. Qui est Mehdi Nemmouche? Lees een fragment

@bartvanegeren op twitter

Naar twitter
bartvanegeren profile

bartvanegeren@pcasteels @Humo Gelogen? Hooguit heb ik de naam Giordano in jouw bijzijn wat onduidelijk gearticuleerd.5 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenPassie in Parijs: Paolo Giordano over priemgetallen en eenzaamheid, liefde en angst, 'Het zwart en het zilver'. bit.ly/1wubD0v @Humo5 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenMilan Kundera, het feest en de kater: bit.ly/1D03ZPK via @Humo10 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenJeroen Brouwers, het definitieve interview: 'Alles gaat naar de kloten, toch?' (bit.ly/1uSL2NI via @Humo)12 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren'Ademgebed', verdoemde gedichten op leven en dood: bit.ly/1uJmruv via @Humo13 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenVroeger was ik beter: Humo sprak met Ward Ruyslinck (bit.ly/1uMt13w via @Humo)15 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenRegisseur Felix en schrijver Seppe van Groeningen over broederhaat, moedertaal en vaderliefde: bit.ly/1tcUyp5 via @Humo.19 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenVoor inzicht en vertier, voor ernst en jool: Teju Cole (bit.ly/1t6K4aH via @Humo).20 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@wimhuyghebaert @pcasteels @Humo Jazeker, pionieren is onze lust en ons leven.26 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@pcasteels @wimhuyghebaert Ik niet alleen; ook de ontelbare lezers van het @Humo-interview van twee weken terug weten dat.26 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren@pcasteels De spanning, de spanning!27 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenLeonard Nolens en zijn boodschap aan een tijdsgewricht: 'Uitersten maken solisten als wij solidair' — bit.ly/1rbM0k1 via @Humo.28 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren#Galacticamendum, medicament de Lux voor zieke tijden (@ DEstudio).29 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenHet minst leuke aan boeken is ze sjouwen, zo weet ook Alessandro Baricco: bit.ly/1sh0mkB via @Humo.38 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenBack in business: #Beck, die in #Vorst een afwezigheid van zes jaren goedmaakte: bit.ly/1paiXt5 via @Humo.39 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenPaul Mennes is twintig jaar schrijver en helemaal terug: 'Niets bijzonders'. Andy Warhol spreekt 'm tegen: bit.ly/1p0XWRr via @Humo39 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegeren'Augustus' van John Williams: een 'Stoner' voor wie de verbuiging van 'rosa' beheerst: bit.ly/1oGiz5f via @Humo.45 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenIk toostte met Thé Lau en de klok zei tik, tik. Een gesprek met een levenskunstenaar, rigoureus en ondoordacht: bit.ly/1r4XcQh @Humo47 days ago · reply · retweet · favorite

bartvanegeren profile

bartvanegerenUitstekend nieuws voor wie goede herinneringen bewaart aan de reviews van @Humo's (gvn): hij telt van 100 naar 1 op gertvannieuwenhove.com.48 days ago · reply · retweet · favorite

boeken - Archief

Zoeken in boeken:

Reviews per auteur:

boekreviews rss

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven