Steak Number Eight - When the Candle Dies out...

cd-reviews Zaterdag 19 april 2008, door (cp)

Daarvoor moeten wij dan zo oud zijn geworden: om voor de eerste keer in ons leven als recensent een tweede opinie te moeten vragen! Omdat wij 's nachts, op weg naar huis van de cd-voorstelling in het JOC in Kortrijk, en ook de dagen nadien maar moeilijk konden geloven dat de jonge wolven van Steak Number Eight uit Wevelgem, tevens prille Rock Rally-winnaars, écht zo'n straffe plaat hadden gemaakt. Reeds.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Opgenomen in de home recording-studio van Benjamin Desmet (gitarist bij die andere lokale trots Voidpoint), in eigen beheer, met zanger/gitarist Brent Vanneste (15) en Desmet (25) als producers en een enkele schuchtere gastrol - voor het 12-jarige zusje Janne Vanneste, tweede stem op 'The Holy Truth'.

Misplaatste jurytrots, dachten wij, wishful thinking, de herinnering aan drie verpletterende Rock Rally-optredens die onze beoordeling beïnvloedt. Maar zie! De reactie van collega (dc), erkend Metallica- en sludge-fan: 'Charlie, wat krijgen we nu? Amper een halve beluistering ver en mijn kaak ligt al op de vloer: dit klinkt ongelooflijk straf, geef die jongens hun drie sterren! Als Metallica dit najaar op hun nieuwe plaat even straffe riffs & ongebreidelde passie opduikelt, trakteer ik de voltallige TTT-redactie op een pint!' Tot zover de tweede opinie.

Twee records heeft Steak intussen op zijn naam: jongste HRR-winnaar (gemiddelde leeftijd: 15,5) en snelste release van een debuut-cd. Die was al zo goed als klaar toen de zegerush in de moeder van alle rockwedstrijden aangevat werd, vandaar. Door marketeers, journalisten, platenbazen, managers en andere kerncoördinators werden bij zoveel vaart voorhoofden gefronst, maar 'When the Candle Dies Out...' (de titel is een eerbetoon aan de betreurde oudere broer van Vanneste, tevens drummer bij Voidpoint) geeft hen ongelijk. Vraagt men een vulkaan zijn eruptie in te houden?

Natuurlijk zijn er kanttekeningen te plaatsen bij dit DIY-debuut van een stel snotneuzen, het zou er nog aan mankeren: de stem van Vanneste kan wat extra gruis verdragen, de drums van Joris Casier hadden nog harder in de mix gemogen, we verstaan nauwelijks wat Vanneste sporadisch zingt en hier en daar had het gebalder gekund (het afsluitende, atmosferische, ruim dertien minuten durende 'After You' bijvoorbeeld), maar laat dat kippenneukerij zijn.

Het ukje Brent kreeg door zijn moeder Sunn O))) en esoterische muziek opgelepeld, en dat is samen met Isis maar ook een toefje QOTSA doorgesijpeld in de songs van Steak. De formule: trage opbouw naar een explosie van loeiharde gitaren (van Vanneste en Louis Provost), de pulserende bas van Jesse Surmont, donderslagen van drums, repetitieve drones en de onheilspellende oerschreeuw van de zanger. Maar daaronder toch telkens: een melodie.

Mooiste voorbeeld: de indrukwekkende opener 'The Sea Is Dying'. En verder: 'My Hero' en 'On the Other Side' (beide eveneens bekend van de Rock Rally) en het nieuwe, imponerende 'Blood on Our Hands'. 'Op rotswanden inbeukende monstergolven, het geluid van over elkaar schuivende aardplaten,' aldus omschreef (jg) het genre lang geleden in dit blad, maar ook: 'Niet meteen hitparademateriaal.' Zo is dat, en zo is het goed. En als er geen jongerenzender aan wil? Dan zegt dat meer over die zender dan over Steak Number Eight!

'Zéér luid spelen,' gaf vader Surmont ons als advies mee, die vrijdagnacht in Kortrijk. Ouders van nu! Er zullen dit jaar veel platen verschijnen die strikt genomen béter zijn dan het debuut van Steak Number Eight, weinige evenwel die de dadendrang en het grote gelijk van deze roedel zullen overtreffen.

Last minute: Steak Number Eight werd toegevoegd aan de Polsslag-affiche (Grenslandhallen Hasselt, 19 april). Daar moet backstage een verbroedering met Isis van komen.

Toptracks: 'The Sea Is Dying', 'Blood on Our Hands'

('When the Candle Dies Out...' wordt in eigen beheer uitgebracht en is te koop bij optredens of te bestellen via e-mail: b.a.vanneste@gmail.com. Info: www.myspace.com/steakn8)