The Kids - Naughty Kids

Een biezonder sterke plaat, die met nummers als 'Do you love the Nazis', 'Bloody Belgium, 'Fascist Cops' en bovenal 'Baby that's allright' (dat een single had moeten zijn) de vergelijking met veel beruchtere Internationalen fluitend kon doorstaan, en in dit pand grijs en groen werd gedraaid (de huurprijzen rondom zijn er een stuk interessanter door geworden). Buiten de groeven vulden de Kids het bestand inmiddels aan met lead-gitarist annex tweede stem Luk Van De Poel (een aardige versterking) en lieten ze druppelsgewijs nieuwe nummers op de meute los, tot de hoe's en ha's hen voldoende duidelijk hadden gemaakt wat op de nieuwe elpee mocht, en die is er nu. En is ze goed?

(Diep ademhalen).

Een heleboel tracks zijn goed. (Nuance!) 'Jesus Christ' bijvoorbeeld, dat rockt als de kanker (al is het iets te lang: een zonde in punk); 'Radio radio' en 'Through the night', die geen van beide nog gebouwd zijn op één dreunende riff maar al meer heuse songs zijn, een beetje weg van de punk naar rock toe; 'Dead Industry' (goed stotende R&B, met reminiscenties aan 'All day and all of the night' van de Kinks, 'Razor blades for sale', waar we loch weer even de ouwe gitarenrumble krijgen, met die dansende beat van de bas); 'Sixteen', idem (= zeer goed), en topcijfers eveneens voor 'Naughty Boys', 'Sex Queen' (de topper van de plaat) en het sterke 'Rock over Belgium'. Lof zat, kortom, en toch niet helemaal tevreden? Nnnnneuuhhh, omdat de sound van de eerste lp, die ons zo fel naar de lever greep, niet meer aanwezig is. De uitstekende stem van Ludo Mariman zat daar nog lekker warm tussen de jagende instrumenten, waar vooral de springende bas mooi uitsprong - een beetje doffe klank, maar magnifiek; en op 'Naughty Boys' klinkt alles een beetje scherper, wordt de stem van Matiman teveel in een echo-badje gestopt (op 'No Monarchy' zeer storend zelfs) en is alles iets minder gebald geworden - (de sfeer is meer 'Belgisch', waar de vorige internationaal was. Maar IN België zien wij nog niet meteen een groep die beter kan dan wat The Kids hier opnieuw hebben klaargespeeld: het blijft een erg goeie elpee, maar het had nog beter gekund. U dacht toch niet dat wij konden aaien zonder slaan, toch niet, wij?