Krakow - As the Heart Is

En toen had ze het concert nog niet gezien! Het Limburgse vijftal hield aan het compliment een titel voor zijn debuut-cd over, en is daarmee - de veteranen van Revenge 88 even uitgezonderd - de eerste van de Rock Rally-finalisten van 2006 die het single- of ep-stadium ontgroeid zijn.

Er staan drie sterren boven deze recensie en dat is, eerlijk is eerlijk, een kwartster te veel: Krakow verwart ingetogen soms met langdradig ('Where the Heart', het bijna zéééven minuten durende 'Our Love Hotel'), maar de goeie songs zijn zo straf dat we met veel plezier naar boven afgerond hebben. Luister één keer naar 'Roses' en u vergeet het nooit meer, 'Once around the Sun' had van Will Oldham kunnen zijn, en de koude rillingen rolden ons over de rug bij de gloedvolle samenzang 'Come on Home'. 'The sun is black' , klinkt het daar, maar in tegenstelling tot wat een toeschouwer ooit suggereerde tijdens een concert ('Laat mij gerust met uw depressies, ik heb er zelf al een'), handelt Krakow niet in deprimerende maar in weemoedige songs, wat lang niet hetzelfde is.

Krakows slowcore roept onvermijdelijk herinneringen op aan South San Gabriel, Low en Cowboy Junkies - en heus niet alleen omdat ze ook een zangeres in de gelederen hebben, Niné Cipolletti, tevens aan de slag met die andere RR-finalist Goo Darling. Niet dat elektrische gitaren verboden zijn: tot furieuze rock leidt dat nergens, maar hier en daar worden toch de messen gewet ('I Miss You', 'Shadow of a Man'). By the way: zanger-gitarist Piet de Pessemier zat in de eerste line-up van Monza en heeft een metalverleden, maar zou akoestisch zijn beginnen te spelen om zijn buren niet te storen.

Humo's muzieknieuws in je Facebook-nieuwsfeed?