Miami Vice

Behalve de titel en de hoofdpersonages Sonny Crockett en Ricardo Tubbs heeft zijn film weinig gemeen met de toen revolutionaire maar inmiddels lelijk gedateerde tv-serie uit de jaren tachtig. De heren verplaatsen zich weliswaar nog steeds in glimmende sportwagens en zitten scherper dan ooit in het kostuum gesneden, maar roze flamingo's, krokodillen en hardbodies in bikini zijn nergens te bekennen. Het lijkt alsof Mann de serie waar hij destijds als producer zijn stempel op mocht drukken alleen maar heeft aangegrepen om een spijkerharde, hyperstilistische en rauw-realistische thriller over het drugsmilieu te maken. De actie speelt zich zelfs voornamelijk in Zuid-Amerika en de Caraïben af, waar het duo na een foutgelopen undercoveroperatie van het FBI in de bende van een wereldwijd opererende druglord infiltreert. Doe vooral geen moeite om de ingewikkelde en ook nogal technisch vertelde plot te ontrafelen, bij Mann gaat het zoals gewoonlijk vooral om de stijl: niemand weet nachtelijk broeiende steden (zie ook 'Heat' en 'Collateral') adembenemender in beeld te brengen en zelfs scènes die je al honderd keer hebt gezien (een fout gelopen drugdeal, de bevrijding van een gijzelaar) weet Mann met zijn unieke, zwierig om alle clichés heen filmende cameravoering toch weer ongehoord opwindend te maken. Zelfs een simpel shot van een privéjet die door het zwerk klieft, ziet er fantastisch uit. Het enige probleem zit hem bij Jamie Foxx , die als Tubbs wel héél bleekjes staat te acteren, en door een intense Colin Farrell (met George Michael-coupe, een enkele octaven gezakte stem en een gekwelde blik waar hij in 'The New World' twee uur op mocht oefenen) fluitend van uw breedbeeld wordt gespeeld. Als u de komende maanden ergens een betere thriller weet draaien, laat het ons vooral weten.

Extra's **: Een videoclip van het dringend tot Nongroup te herdopen Nonpoint en twee korte docu's: 'Miami and beyond' volgt de filmploeg op locatie in Zuid-Amerika en 'Miami Vice Undercover' bevat enkele getuigenissen van undercoveragenten (die bij dezen wellicht ander werk mogen gaan zoeken). Zeker niet kwaad allemaal, maar een boeiend thema als de internationale wapen- en drughandel had toch een iets diepgravender behandeling verdiend. Geen woord ook over de problemen die de ploeg ondervond in Santo Domingo, waar er in de buurt van de set geschoten werd en Foxx met een volle onderbroek het project dreigde te verlaten.

Links