Superman Returns (2-disc Special Edition)

En dat is een zegen gebleken. Singer heeft als regisseur van twee 'X-Men'-episodes ervaring in het genre en maakte meteen ook een paar geïnspireerde keuzes: hij deed bijvoorbeeld - volkomen terecht - alsof de 'Superman'-delen III en IV nooit werden gemaakt en pikte qua stijl, toon en verhaal weer aan bij de klassieke eerste twee films. Lex Luthor (een kaalgeschoren Kevin Spacey) mag weer meedoen, Marlon Brando herrijst dankzij de computer uit de doden als Superman Senior en in de hoofdrol castte Singer - na het overlijden van Christopher Reeve meer dan ooit een delicate kwestie - Brandon Routh, een onbekende acteur die duidelijk werd gekozen vanwege zijn fysieke gelijkenis met Reeve (voor hij zijn kostuum mocht aantrekken, moest hij wel tien kilo extra spieren kweken), maar zich een meer dan waardige opvolger toont. Routh was ook zo verstandig zich voor zijn vertolking op de Reeves versie van Superman/Clark Kent te baseren, zonder hem daarom slaafs te willen imiteren. Zo is ook de hele film tegelijk een hommage aan de Superman-mythe (voor Superman-freaks is dit een feest van knipogen en verwijzingen) én een moderne update ervan. Dat is vooral te merken aan de actiesequenties: de vliegscènes zijn waarlijk adembenemend en de scène waarin onze gecapete held een spaceshuttle én een recht op Manhattan afstevenende Boeing moet redden, behoort tot het spectaculairste dat we dit jaar al hebben gezien. Blij dat Superman terug is. En hopelijk laat het volgende deel minder lang op zich wachten.

Extra's ****: Bloopers, weggelaten scènes, een item over het postume digitale gastoptreden van Brando en als hoofdbrok 'Requiem For Krypton', een net geen drie uur durende, indrukwekkende making of die deze megaproductie volgt vanaf het moment dat 'Superman Returns' nog een idee tussen de oren van Bryan Singer was tot het dankwoord op de set van - beleefde jongen toch - Brandon Routh. Absolute topklasse.

Links