Review: School Is Cool op Pukkelpop 2010 (Wablief?!)

festivalitis Donderdag 19 augustus 2010 - 22u45, door (fvd)

Toegegeven: we hebben slinkse truken moeten toepassen om de security te overtuigen ons alsnog toe te laten in de zo al uit zijn metalen korset barstende concerttent, maar verrekt als het niet waar is: best 20 euros spent all summer.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Het optreden

We horen het schamper uitgesproken Humo bespreekt zijn Rock Rally-finalisten altijd positief' nu al mantragewijs door de reactiekolommen waaien - nochtans behandelen we hen net zoals een onderwijzer zijn eigen zoon als die toevallig bij hem in de klas zit: extra streng, met een paar oorvijgen toe als er niet meteen geluisterd wordt. Het is ons dus menens als we zeggen dat School Is Cool vanavond geweldig stond te wezen op Pukkelpop. Dat dat overigens duidelijk binnen de lijn van uw verwachtingen lag, mocht blijken uit de, zoals gezegd, massale opkomst die ervoor zorgde dat de Wablief?!-tent vijftien minuten voor aanvang al volledig dichtgeslibd was. Er werden stellingen beklommen om toch maar een glimp van de kortgeknipte Johannes Genard en zijn steeds hechter op elkaar ingespeelde band op te vangen.

Na elke applausronde leken ze even van hun melk door zoveel onverhulde liefde, maar ze riposteerden snedig met sterke versies van Junkyard Kids', On The Beach Of Hanalei' en In Want Of Something', en heerlijk random aankondigingen als: In goede Kiewitse traditie gaat de volgende song over het vermoorden van een prostituée op een parking. Dank u wel!' Het Car, Backseat, Parking Lot' dat daarna volgde, moest niet onderdoen voor die inleiding.

Road To Nowhere' werd aangekondigd met Als ik goed geïnformeerd ben, is het volgende nummer exact even oud als Pukkelpop. Een dubbel verjaardagslied!' De Humo-verslaggever was een half jaar geleden niet helemaal overtuigd van hun ook in de halve RR-finale gebrachte Talking Heads-cover, en dat toont alleen maar aan hoezeer de groep (nog steeds geen jaar oud) sindsdien gegroeid is. Tussendoor werd het brandnieuwe Nothing Ever Lasts' (zwaar beïnvloed door The Pogues, en wat ons betreft een blijver) op het publiek uitgetest, en afgesloten werd met Levitate Me' van de Pixies. Jullie waren al het hoogst springende publiek, nu is duidelijk geworden dat jullie ook het langst en luidst applaudisserende publiek zijn.'

Het als gebruikelijk van confettikanonnen voorziene New Kids In Town': kicken!

Een kurkdroog uitgesproken Al goed dat deze tent een beetje hermetisch is afgesloten, want het volgende nummer gaat over het einde van de wereld.' (voor The World Is Gonna End Tonight')