Review: Lou Barlow & Rudy Trouvé op Trix (Antwerpen) 2015

, door (gvn)

Iets voor acht. Rudy Trouvé ijsbeert door het cafe, en omdat hij geen aansteker op zak heeft vraagt hij ons op het rookterras om een vuurtje. Hij begint zijn optreden door te zeggen dat hij Rudy Trouvé heet en dat hij zenuwachtig is. Hij heeft filmpjes meegebracht, en de eerste film heet 'Kaarsen voor de sfeer' (Trouvé: 'In de toekomst ga ik ook een kampvuur filmen'). Het past als gegoten bij een heel mooi liedje van één van zijn 27 groepen, Gore Slut. Het is dat liedje met 'All we seem to do these days / In our very own little casual ways / Is making telephone calls to each other'. Wij herinneren ons die jaren negentig nog: toen we uit Amerika een lange telefoondraad hadden meegebracht konden we zelfs koffie zetten terwijl we Belgacom rijk maakten. 'Til the next time around' is van The Rudy Trouvé Sextet. De man blijkt zich later tijdens het concert in verband met een andere song niet meer te herinneren of-ie door een sextet dan wel een septet werd opgenomen, en wij houden het zelf ook niet allemaal bij, maar vandaag is het gewoon een Trouvéliedje: de sfeer is licht tobbend, alles klinkt losvast, en 's mans stem mag dan beperkt zijn, ze klinkt mooi gelaten zoals die van Lou Reed op de derde Velvet Underground, en wij horen er sowieso gratis fantoomvocals bij van bloemenmeisjes uit de afdelingen 'Mo Tucker' en 'De Helft van Stereolab'.

De song 'Seashore' bevat opgenomen zeegeluiden (Trouvé: 'Zo'n loop station is ideaal voor mensen die bang zijn om alleen te spelen') en gaat over een 'one day holiday' in een tearoom die ooit een Chinees restaurant was, en waar een vrouw ijs eet terwijl een man wijn drinkt. Waarschijnlijk is het Trouvé-lied autobiografischer dan wij het nu voorstellen. Een minimaal en zich dus immer herhalend pianostukje dient in klank en beeld als basis voor een euh, pianoliedje. Een andere song wordt aangekondigd met 'Ik zal vier minuten lang de noot E spelen', en dat gebeurt boven beelden van Steve Reicherige percussie. Dat een liedje van de Love Substitutes over dronkenschap en black outs gaat is niet onlogisch, want met die mensen maakte Trouvé ooit een plaat die 'More songs about hangovers and sailors' heet. En de rest is de in het programmaboekje beloofde jaren 70-diashow.

Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.

Verdergaan