Foxcatcher

Foxcatcher

Dit waargebeurde drama van de maker van ‘Capote’ en ‘Moneyball’ kan wereldwijd op lofzang rekenen. We snappen waarom: de bizarre driehoeksverhouding tussen de griezelige multimiljonair John du Pont (Steve Carell), die met het oog op de Olympische Spelen in Seoel op zijn landgoed een trainingscentrum voor worstelaars laat optrekken, en de worstelkampioenen Mark (Channing Tatum) en David Schultz (Mark Ruffalo) levert een intrigerend schouwspel op.

Op de regie (het oefenduel tussen de twee broers: een fascinerend, door sinistere gymzaalgeluiden begeleid spektakel) en op de fotografie (het sfeertje op dat landgoed! Alsof je te gast bent in het Overlook Hotel uit ‘The Shining’) valt weinig af te dingen, en de acteurs zijn allemaal ijzersterk; al werd onze blik wel voortdurend naar de valse neus getrokken die ze Steve Carell hebben opgeplakt (te vergelijken met de situatie waarbij je gebiologeerd zit te staren naar het vliegje dat de hele tijd op de neus van je anders wel boeiende gesprekspartner probeert te landen). Maar de allesoverheersende glaciale atmosfeer maakte het ons moeilijk om ook iets bij deze film te vóélen; ’t is alsof je 135 minuten naar een volmaakt uitgehouwen blok ijs zit te kijken.

Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.

Verdergaan