Heimat 3

filmreviews Zaterdag 8 januari 2005, door (es)

Het is me wat, als zelfs een monument als Edgar Reitz niet gespaard blijft van de dwingelandij en de tirannie van de kijkcijfers. Reitz, die na de teleurstellende kijkcijfers van 'Die Zweite Heimat' de grootste moeite had om een derde 'Heimat'-reeks ...

Het is me wat, als zelfs een monument als Edgar Reitz niet gespaard blijft van de dwingelandij en de tirannie van de kijkcijfers. Reitz, die na de teleurstellende kijkcijfers van 'Die Zweite Heimat' de grootste moeite had om een derde 'Heimat'-reeks uit de grond te stampen, werd door de aan het Censydiam-syndroom lijdende bonzen van de Duitse publieke omroepen zwaar onder druk gezet om de nieuwe reeks (de zes films circuleren vanaf deze week in de bioscoop) toch vooral op de maat van het brede publiek te schrijven - zoniet zouden de televisiezenders de stekker uit het stopcontact halen. Reitz heeft niet met zich laten sollen, maar toch merk en voel je dat hij de strijd niet helemaal heeft kunnen winnen: vooral films 3, 4, 5 en 6 halen nauwelijks nog het zinderende niveau van de andere reeksen en - we schrijven het met Schmerz in het hart - hebben meer weg van het familiedrama 'Samt und Seide' dan van 'Heimat' (Ziektes! Overspel! Sterfgevallen!). 'Heimat 3' blijft weliswaar tot op het einde boeien en de fotografie is prachtig, maar de hypnotische kracht en de onfeilbare klasse van de eerste twee reeksen hebben zichtbaar plaats moeten ruimen voor een ietwat kabbelend feuilleton-toontje. Het zal een teken des tijds zijn.