Belgen over het jaar waarin ze 27 werden: Daan

Daan
© Renaud Monfourny

BERCHEM, JANUARI 1996.

Het programma BaSsta op Studio Brussel organiseert een wedstrijd voor jonge beloftes. Hoover (toen nog niet Hooverphonic), Ozark Henry, Soulwax en EvilSuperstars zeggen toe. Ook Daan wordt gepolst.

Daan «Het was Eric Smout, toen muzieksamensteller van dienst, die me de vraag stelde. Ik maakte affiches en flyers voor 5 voor 12, de Antwerpse concertorganisatie die Eric mee had opgestart. Hij wist dat ik met muziek bezig was. De opdracht bestond eruit om een nieuw nummer te maken met samples uit zeven bestaande, zeer uiteenlopende composities: het ging van Will Ferdy over filmmuziek van Ennio Morricone naar de vette bassen van de New Yorkse postpunkgroep ESG.

»Het werd al snel duidelijk dat zoiets technisch nooit zou lukken met mijnvertrouwde 4-track, en dus was ik verplicht een muziekprogramma te installeren op mijn computer: een Apple Mac Quadra 840AV. Het lukte wonderwel. Toen mijn bijdrage klaar was, was ik eraan verslaafd. Het was bijna een way of life: stukjes muziek verknippen en die als een neuroot onder elkaar zetten. Het besef dat mijn computer, die gelinkt was aan mijn job als grafisch ontwerper, ook een muziekinstrument kon zijn, was een kantelmoment. Plotseling kon ik elektronisch de chaos in mijn eigen hoofd structureren. Daarom nog eens officieel: dank u wel, Apple!’

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven