De chemie van Arctic Monkeys

humo-archief Dinsdag 3 september 2013 - 05u12, door (kv)

‘Summat’. Zo zeg je in Sheffield, en bij uitbreiding in Yorkshire, ‘something’. Maar de summat van Alex Turner , zoals in ‘Do you ever get that fear that you can’t shift the tide / That sticks around like summat in your teeth?’ in ‘Do I Wanna Know?’, de bedwelmende opener van de nieuwe van Arctic Monkeys, verstaan ze ook in Los Angeles.

arctic monkeys© Zackery Michael

Aangezien Turner daar nu voltijds woont – er een huis, een motor én een acterend fotomodel als lief heeft – is het niet onlogisch dat ‘AM’ het muzikale equivalent is geworden van een rondje scheuren over de Pacific Coast Highway.

'Muziek maken is: van alles bij elkaar gooien tot het knettert en je groene rook krijgt'

Londen, eind juni. Ik heb de muziek van ‘AM’ in mijn iPhone en een papiertje met een adres, meer niet. Mijn bestemming is een gentlemen’s club in de East End – op de wandeling van het metrostation naar dat pluchen members only-etablissement, passeer ik een terrasje waar Monkeys-gitarist Jamie Cook (Cookie voor de vrienden) en bassist Nick O’Malley – allebei in de weer met een biertje en hun smartphone – zorgeloos in de zon tussen lunchende nouveau East­enders zitten.

De ‘stille’ leden van de groep krijg ik straks dus niet te zien: het wordt een interview met Alex Turner en drummer Matt Helders­ (ook van het bandje Mongrel en wat ­remixes voor onder anderen Yo! Majesty).

Het eerste wat me opvalt aan het tafeltje in Shoreditch House: Matt Helders heeft dé tatoeage der tatoeages op z’n arm: een rood hart met de gefluisterde oerschreeuw ‘Mum’ erin gekalligrafeerd. En met z'n haren niet meer bikerachtig lang, maar in een glimmende vetkuif, ziet Turner er tegenwoordig weer minder Steve Earle en meer Gene Vincent uit – of anders wel als het jonge broertje van z’n mede-Sheffielder Richard Hawley.

Zie ook de smaakvolle foto's die onze landgenoot Willy Vanderperre voor het modeblad Another Magazine van 'm schoot: de oer-Britse teddyboystijl en Amerikaanse hell's-angelchic verbeelden perfect Turners Brits-Amerikaanse dualiteit van nu. En dan is er ook nog de muziek.

HUMO ‘AM’ is de derde plaat die jullie opnamen in LA, met James Ford. ‘Humbug’ hebben jullie volledig in de Rancho De La Luna-studio geschreven en opgenomen met Josh Homme, de songs voor ‘Suck It and See’ waren klaar toen jullie met James Ford de Sound City Studios op Sunset Boulevard introkken. Wat was de werkwijze deze keer?

Alex Turner «‘AM’ is haast volledig geschreven in de studio. Een beetje zoals ‘Humbug’, al hadden we ook wel een pak demo's bij. We hebben in elk geval veel langer in de studio gezeten dan we tot nu toe ooit hadden gedaan – van vorig jaar augustus tot een paar weken geleden, bijna een heel jaar dus. Dat kan omdat we nu bijna allemaal in LA wonen.

»We took over this place, en hebben voor lange tijd een ietwat krottige studio (Sage & Sound, red.) gehuurd in East Hollywood – net niet in Los Feliz, maar helemaal op het eind van Sunset. Voor een prikje, en zo smerig dat we ze eerst helemaal moesten schoonmaken.»

HUMO Had je een idee? Een beeld? ‘Iets’ waarmee je die studio introk?

Turner «Het moest een seventiesplaat worden. A seventies rock and roll thing. Maar tegelijkertijd had ik ook grootse fantasieën over opera-achtige popmelodieën.»

HUMO ‘Trapped in the Closet’ van R. Kelly?

Turner (lachje) «Wel, hedendaagse r&b was een net iets te voor de hand liggende term om te gebruiken. Maar de melodieën en harmonieën ervan fascineren me al lang. Ik heb de plaat opgevat als een clash tussen seventiesrock en de r&b van nu. Dat is spelen met wat ik ‘het periodiek systeem van de muziek’ noem: je gooit van alles bij elkaar tot het knettert en je groene rook krijgt.»

HUMO Ik bewaar goede herinneringen aan tochtjes door nachtelijk Los Angeles op de tonen van Miguels ‘Adorn’. Het lijkt wel alsof r&b daar nét iets beter klinkt op de autoradio dan hier.

Turner «Weet je wat? Ik vind Miguel­ top. Ik was al door hem geïntrigeerd vóór ‘Adorn’, ten tijde van de song ‘Quickie’ (uit 2010, red.): ‘I don't wanna be loved / I just wanna quickie / No bite marks, no scratches, and no hickeys’ – op één of andere manier kreeg ik daar een kick van.

»Maar die liefde voor r&b heeft niet echt iets te maken met het feit dat ik nu in LA woon. We zijn altijd al geobsedeerd geweest door hiphop, en voor het eerst wilden we een beetje van die liefde in onze eigen muziek stoppen.»

Matt Helders «Dat betekent niet dat we hebben zitten rappen of beatboxen of zo, wél dat de geluidskwaliteit van de songs dezelfde moest zijn als die van hedendaagse r&b. De drums van zulke producties klinken vaak fantastisch op een autoinstallatie.»

HUMO ‘Adorn’ van Miguel dus, die trouwens een grotere quiff of vetkuif heeft dan Alex Turner.

Turner «Ik erken mijn meerdere (lacht). Maar bij r&b denk ik toch vooral aan de muziek waar m'n lieven vroeger naar luisterden op school: Aaliyah en zo. Het is me met name te doen om de melodieën, die vaak zeer sexy zijn, met elegante toonladders en een coole zwierigheid... Daar wou ik wat stevige glam uit de jaren 70 tegenaan gooien – the old yin and yang.»

Bekijk: Stop The World I Wanna Get Off With You

0 reacties

reageer ook 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

imu proefabo
Humo 3868 21/10/2014Humo 3867 14/10/2014Humo 3866 07/10/2014Humo 3865 30:09:2014Humo 3864 23/09/2014Cover 3863 16/09/2014

Wil je als eerste op de hoogte zijn van wat er leeft op Humo.be? Vul hier je e-mailadres in:

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven