Jan Cremer over Het Lieve Leven

, door (wh)

jan cremer
© Charlie De Keersmaecker

Maar, in mijn ogen nog sterker: voor zijn huidige schilderijen (kijk zijn ‘Seascapes’ maar ’ns na op YouTube) vangt het Woeste Beest ‘enkele ton’ per stuk. Kunstkenners zijn van oordeel dat de schilder Jan Cremer in de verre toekomst nog belangrijker zal blijken dan de schrijver.

Jan Cremer en zijn fantastische vrouw Babette, née Sijmons, ontvangen mij op hun Geheim Landgoed, ‘ergens ver weggestopt op de grens tussen Toscane en Umbrië, Italië’, waar Jan zijn schildersatelier heeft. Het tweetal reist voortdurend heen en weer tussen hier en Parijs, waar Jan een tweede atelier houdt, en Amsterdam, waar Babette een galerie runt. We zitten samen aan tafel, op een terras met een schitterend uitzicht op glooiende olijfgaarden en met cipressen begroeide heuveltoppen. Het bier is lekker koel, de zon brandt, en Babette ligt spinnend aan onze voeten. Kan het Leven Liever zijn?

HUMO Jan, jij bent de zoon van een opmerkelijk paar. Aan de ene kant een schitterende, twintigjarige Hongaarse schoonheid uit Boedapest, aan de andere kant een Nederlandse vrijbuiter, wereldreiziger en vrijdenker van zestig, Jan Cremer senior. Wat hebben je vader en je moeder je bijgebracht?

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven