Hoe uw kinderen al gamend uw bankrekening plunderen

, door (hvt)

clash of clans

Jelle (vader van drie)«We hadden onze zoon van 8 een iPod Touch gegeven die we nog op overschot hadden. Daar speelt hij nu de hele tijd spelletjes op. Ik vind dat prima. Tot ik op een avond de ene na de andere factuur zie binnenlopen op mijn iTunes-account. Het waren stuk voor stuk rekeningen voor de aankoop van edelstenen in een game genaamd 'Clash of Clans'. Rond een uur of twee 's nachts was het totaal opgelopen tot 1100 euro. Bleek onze zoon dus al die edelstenen te hebben gekocht door simpelweg op schatkistjes te klikken die op zijn scherm verschenen. En nee, hij had daarbij op geen enkel moment een wachtwoord of rekeningnummer moeten ingeven. Waarschijnlijk werd hem wel iets gevraagd als: 'Bent u zeker dat u deze schatkist vol edelstenen wil aankopen?' Maar welke 8-jarige denkt nu dat hij daar écht geld voor moet betalen.»

Kristof D'hanens (Mediaraven)«Geschikt voor kinderen of niet, dergelijke freemium-games worden in elk geval massaal door hen gebruikt. Da's net zoals Facebook: eigenlijk moet je daar 13 voor zijn, maar een derde van de 9- tot 12-jarigen is er al op te vinden.»

D'hanens «Typisch aan tablets - en daar begint het probleem met de in-app-aankopen - is dat er geen verschillende accounts op zitten. Zo proberen tabletproducenten ervoor te zorgen dat elk gezinslid z'n eigen toestel koopt. Kinderen delen dus de tablet én de account van mama en papa, en daar loopt het fout: aan de account van de ouders is soms een rekeningnummer gekoppeld. Is de account niet beveiligd of kennen de kinderen het wachtwoord, dan hebben zij daar ook toegang toe.»

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven