Jonge Leeuwen: Mohamed (19) en Nerma (18) uit 'De school van Lukaku'

, door (rv)

20978_SchoolLukaku.jpg
© Stephan Peleman

Ik zie aangaande gedrag geen groot verschil met het monoculturele klasje - nu ja, er zat één halve Waal tussen - waarin ik destijds argwanend de toekomst tegemoet zag. Ik zie voorts dat de leraren van het Sint-Guido Instituut in Anderlecht hun pappenheimers kennen, en omgekeerd. Een klassikale discussie over lastige culturele tegenstellingen loopt in die school zo te zien niet meteen op ongeregeldheden en brandstichting uit. Jammer dat ik bijna nooit geloof wat ik op de televisie zie, zelfs niet in koosjere reality, maar goed.

De school van Lukaku is evengoed de school van Nerma (18) en Mohamed (19). Nerma komt uit Bosnië en de familie van Mohamed uit Marokko. Waarom eigenlijk?
Mohamed «Mijn grootouders kwamen hier werk zoeken: in Marokko hadden ze het moeilijk, en ze wilden een beter leven voor hun kinderen en kleinkinderen. Mijn grootvader is in 1960 naar België verhuisd. Hij heeft hier zijn hele leven bij de MIVB gewerkt, de Brusselse vervoermaatschappij: hij is buschauffeur en tramconducteur geweest, en nu is hij met pensioen.»
Nerma «Wij zijn wegens de Bosnische oorlog naar België gevlucht in 1994 - ik was twee, toen. Er zijn me geen beelden van die oorlog bijgebleven, maar wel geluiden: schoten, bombardementen. Ik kan nog altijd niet tegen vuurwerk. Ik raak er bijna van in paniek, en onmiddellijk duik ik weg en dek ik mijn oren af. 't Is haast een reflex.»

HUMO Jullie zijn allebei moslims, de ene al wat meer dan de andere. Valt het mee om moslim te zijn in België?
Mohamed
«Ja, als je respect voor alle geloofsovertuigingen opbrengt. Voor mij heeft het geen belang of iemand christen of jood of moslim is. België is een goed multicultureel land. Ik heb hier ook nooit racisme ondervonden, nooit van mijn leven. Onze buren in Molenbeek zijn christelijk, katholiek. De buurvrouw is nog niet zo lang geleden gestorven, en toen is mijn grootvader in zijn traditionele Marokkaanse kleren naar de begrafenismis gegaan. De andere mensen keken wel een beetje raar naar hem in de kerk, maar er gebeurde niets: hij werd gerespecteerd voor wat hij was.
Neen, moslims hebben het hier goed, vind ik. Er zijn ook verschillende soorten moslims, hè: de sjiieten zijn veel strenger en extremer dan de soennieten. Mijn familie is soennitisch. Wij maken geen problemen.»
Nerma «Mijn achtergrond is islamitisch, maar ik doe niets aan het geloof: ik bid niet en ik ga niet naar de moskee. Ik geloof eigenlijk niet. Mijn ouders ook niet, maar mijn grootouders en mijn tantes nog wel. Die gaan elke dag naar de moskee.»

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven