Route du Soleil: Onze Man liftte naar Venetië

, door (jm)

22981_jeroen-venice-600.jpg
© pieter focketyn

Negenhonderd Vlaamse jongeren vertrokken twee weken geleden per autostop naar Venetië - een feestkaravaan met als inzet een gratis wereldreis. Onze Jongste Man schreef zich in, zocht zich een compagnon, verzon een teamnaam (Beauty en de Nerd, startnummer 503!) en beleefde een baldadig-euforische week.

Route du Soleil is 'Peking Express', maar dan zonder camera's, en een ietsje liederlijker. In een week tijd moeten negenhonderd jongeren (opgesplitst in drie reeksen - Gent, Leuven, Antwerpen - die elk met een dag verschil vertrekken) in duo of trio naar Venetië liften. Elke dag is er een tussenbestemming, waar 's avonds - als alles goed gaat - iedereen aankomt, kampeert en feestviert. Het klassement wordt nauwgezet bijgehouden door de organisatie, en er is een strikt reglement. Betalen voor een lift mag niet, zelf rijden ook niet, en het openbaar vervoer gebruiken evenmin. Het is ten strengste verboden om onderweg mongolendriehoeken te eten (de ranzige boterhammen die je in elk autosnelwegwinkeltje kan kopen), in het wild te kakken, en met een Fiat Multipla ('de lelijkste wagen op onze autowegen') mee te rijden. Cheaten is niet onmogelijk maar wel heel moeilijk - elke dag moet je een nauwgezet ingevulde controlekaart voorleggen waarop onder meer de telefoonnummers staan van de mensen die je opgepikt hebben. Over racen met tweehonderd per uur, slapen langs péages, en trashy feestjes: Onze Man liftte naar Venetië!

Duits geil

De volgende ochtend krijgen we bij het ontbijt de eerste anekdotes van andere deelnemers te horen. Het verhaal van de dag is dat van Thibaut en Harry. Ze mochten mee in de camionette van een Duits koppel - hij vooraan in de vijftig, zij achteraan in de veertig. Een lift van vijf uur, want de Duitsers weigeren om de autosnelweg te nemen.

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven