© Jan Van der Veken
Een fragment uit het artikel:
Trouwe lezer
Sommige e-mailers gaan verder dan gescheld. Zo liep bij Humo onlangs de volgende mail binnen, gericht aan uw dienaar:"'Mensen zoals u zouden ze beter opknopen'"
'Geachte heer Lippens. Het gaat over uw artikel in de Humo met Caroline Gennez. Het is overduidelijk dat het artikel gericht is tégen Bart de Wever. (...) Het is me een raadsel, samen met veel Vlamingen, waarom u heel de tijd Bart De Wever viseert. Het is verdomme de énige partij die voor de Vlaming opkomt.
U bent dan voor mij ook niet minder dan een volksverrader. Mensen zoals u zouden ze beter opknopen.
Ik werk voor Financiën, heb dus heel makkelijk toegang tot het bevolkingsregister. Ik kan altijd uw adres doorgeven aan wie erom vraagt. U zult zeggen: 'Mag ik dan geen eigen mening hebben'? Ja, natuurlijk, maar dan moet zo een rooie rat als u ook niet verwondert (sic) zijn dat de andere kant dat dan ook mag hebben. Vriendelijke groeten, M. Vanderschoor.'
Noem ons overdreven voorzichtig, maar dit lijkt toch verdacht veel op wat artikel 483 van het Belgisch Strafwetboek keurig omschrijft als 'bedreiging': 'Alle middelen van morele dwang door het verwekken van vrees voor een dreigend kwaad.' Op dat soort anonieme bedreigingen staan straffen tot vijf jaar cel. Wie achter de mail schuilgaat, laten we veiligheidshalve dus uitzoeken door het parket en de politie.
De mail is verstuurd van een anoniem adres: ambo135@hotmail.com, en bij het departement Financiën blijkt M. Vanderschoor een nobele onbekende, maar uiteindelijk kan de afzender toch geïdentificeerd worden als mijnheer A. (49) uit Antwerpen. Bij ondervraging door de politie geeft de man meteen toe dat hij de mail heeft verstuurd, én dat hij er spijt van heeft: 'Dit was helemaal niet zo bedoeld. Ik zou nooit iemand iets aandoen.'
HUMO Als u het niet meent, waarom schrijft u het dan op?
A. «Aaahm... Ik wilde mijn boodschap wat krachtiger laten overkomen.
»Weet u, ik ben Vlaming, maar ik ben geboren in Duitsland. Ik heb daar zeventien jaar gewoond: in een land waar iedereen dezelfde taal spreekt en alle neuzen in dezelfde richting staan. Toen ik terug naar België kwam, voelde ik me een tweederangsburger. Ik snapte niet dat de meerderheid - zestig procent Vlamingen! - hier niks te zeggen heeft.
»En als er dan eindelijk een leider opstaat die opkomt voor de Vlamingen, dan wordt die neergesabeld. Wie tegen De Wever en de N-VA is, is tegen zijn eigen volk. Hoe kan een volk zichzelf zo in de voet schieten? Dat raakt mij diep.»
HUMO En moeten zulke lieden dan maar meteen worden opgeknoopt?
A. «Dat opknopen meende ik niet. Ik bedoelde dat niet persoonlijk.»
HUMO U schreef in uw mail ook dat u voor Financiën werkt, en dat u privégegevens kon opzoeken en 'doorgeven'. Aan wie, en om er wat mee te doen?
A. «Euh, ik ben zelf geen ambtenaar, maar ik heb wel familieleden die voor Financiën werken. Maar ik zou geen vlieg kwaad doen.»
HUMO Dat zégt u. Hoe weet ik dat u geen gevaarlijke gek bent?
A. (berouwvol) «U hebt gelijk, mijnheer. Mijn excuses voor de toon van mijn e-mail. Ik kom nochtans uit een welopgevoede familie. Als ik u persoonlijk had gekend, dan was ik wellicht milder geweest. Ik schaam me nu eigenlijk wel een beetje. Ik ben geen halvegare zoals Anders Breivik, hoor.»
HUMO Blij toe.
A. «Ik zal meer zeggen: ik ben al ruim twintig jaar een trouwe Humolezer. Ik vind uw politieke interviews doorgaans zeer goed. Maar Humo is De Wever toch niet echt goedgezind? Dat kunt u toch niet ontkennen? Waarom publiceren jullie anders een interview waarin Kim Geybels en Bas Luyten Bart De Wever een racist noemen?»
HUMO Schrijft u vaker dit soort mails als u kritiek op Bart De Wever hoort of leest?
A. «Ik heb ook al naar Bart Peeters, Rik Torfs en Karel De Gucht geschreven. Maar niet zo agressief als tegen u, dat is wel waar.»
HUMO Kent u Bart De Wever persoonlijk?
A. «Ik heb hem nog nooit ontmoet, maar binnenkort komt hij een speech geven in mijn buurt, en dan ga ik zeker luisteren. Als hij op televisie komt, neem ik het ook altijd op. Elk woord dat hij spreekt is zo treffend en zo juist.»
HUMO Schrijft u dit soort mails alleen, of werkt u soms samen met andere N-VA'ers? Het Vlaams Belang organiseerde vroeger cursussen voor militanten en leden om te leren hoe en waarover ze brieven naar de pers moesten schrijven.
A. «Ik ben geen lid van de N-VA, en ook niet van een schrijfclub. Ik ken zelfs de mensen van de lokale partijafdeling niet.»
HUMO Waarom mogen mensen eigenlijk niet van mening verschillen met Bart De Wever? Zijn meningsverschillen niet de essentie van het democratische debat?
A. «Ik weet het, maar het ligt bij mij zo gevoelig... De Vlaamse zaak is toch niet van dezelfde orde als het rookverbod of de wegcode? Ik heb respect voor andermans mening, maar als het over een onafhankelijk Vlaanderen gaat, hebben de tegenstanders gewoon geen rationele argumenten. Er zijn landen waar er voor minder oorlog wordt gevoerd, hoor.»
HUMO Uw anonieme e-mailadres is aangemaakt op een server van de Universiteit van Antwerpen. Werkt u aan de UA?
A. «Ik heb dat adres aangemaakt toen ik daar Economie studeerde, maar ik werk niet aan de UA. Ik ben helaas al vrij lang werkloos. Misschien heb ik daardoor te veel tijd om mails te schrijven. Maar ik heb mijn lesje geleerd: dat soort mails verstuur ik nooit meer.»
HUMO Misschien kunt u solliciteren bij de N-VA? Die partij is in volle expansie en zoekt bekwame medewerkers.
A. «Goed idee (lacht). Misschien levert uw telefoontje mij nog een baan op!»
Het volledige artikel leest u op dinsdag 13 september in Humo 3706/37.





























![Aimé Van Hecke: 'Humo heeft afspraak met de 21ste eeuw gemist' [fotospecial]](http://img.humo.be/q90/w148/h148/img_352/352566.jpg)


24 reacties
reageer ookKristof
Dinsdag 31 januari 2012 - 08u51
"onze man met de dood bedreigd"? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, sorry maar ik moet lachen met uw titel over dit artikel Sorry, maar u overdrijft het een beetje. Dit soort teneur in mails is eigenlijk onbetamelijk. Maar u als "slimme" en zogenaamd "objectieve" journalist zou toch moeten begrijpen dat dit soort mails gestimuleerd wordt door uzelf. U, de slimme en onafhankelijke journalist, gebruikt uw medium dat u beroepsmatig uiteraard volledig beheerst om stelselmatig een zekere negatieve teneur en stemmingmakerij te organiseren tegen een partij en haar voorzitter, dewelke in Vlaanderen (helaas voor u misschien) nu eenmaal de wind in de zeilen heeft. Een partij die door de "klassiek" politieke partijen steeds afgedaan wordt als "de slechten", of degenen die niet willen. De Vlaming die gemotiveerd op N-VA stemt doorziet dit natuurlijk, en beschouwt u als "objectieve journalist" meer en meer als verdedigers van het "belgisch traditioneel establishment". Dat creëert frustratie. En uit frustratie is de enige manier om tegen dit soort "objectieve journalistiek" te reageren, de macht van het woord. Niet van de daad, en dan krijg je dit soort incidenten. Ook uw reactie hierop is belachelijk! Wees aub een keertje eerlijk en probeer aan zelfkritiek te doen. Schrijf anders ook eens onder uw artikel telkens de politieke voorkeur van uw journalist. Dat ze anti-N-VA is weten we al, misschien komen we toch nog tot verrassende ontdekkingen.
Dinsdag 1 november 2011 - 12u11
Mensen vragen waarom ze mensen met een andere mening afdreigen, heeft niks met BDW of met bashing te maken.
mjolk
Woensdag 14 september 2011 - 17u18
BDW bashen verkoopt dezer dagen , hoe zou dat komen'
zerze
Woensdag 14 september 2011 - 16u38
Als Peeters of Stuyven een tekeningetje hadden gemaakt in plaats van een zin of een songtekst, zou het plaatje dan duidelijker zijn'
awoedesos
Woensdag 14 september 2011 - 16u35
Daan en Peeters mogen hun mening hebben en zeggen. Da's hun grondwettelijk recht en dat heb je te respecteren, ook al ben je het er niet mee eens. De Wever heeft mogelijkheden genoeg om hun kritiek te beantwoorden. Iemand anoniem (laten) uitschelden of bedreigen omdat hij je mening niet deelt, is laf, zwak en moreel abject.
awoedesos
Woensdag 14 september 2011 - 16u23
De "verdediging" van chris bevestigt wat de haatmails zeggen: flaminganten zijn zo bang en onzeker dat ze zichzelf niet kunnen relativeren. Gevaarlijk om zo'n emotioneel onstabiele mensen de samenleving te laten organiseren. Voor je 't weet, komt er wéér een oorlog van, en staan ze wéér aan de verkeerde kant.
chris
Woensdag 14 september 2011 - 16u04
Iedereen die "in the picture" staat krijgt tegenwind. Heeft BDW geklaagd in Humo dat hij al kogels gekregen heeft in een envelop' De klagers in Humo zijn als kleine kinderen. Wie kaatst moet de bal durven verwachten. Wat moeten we denken van Daan zijn scheldlyriek in Landmijn: "goeiemorgen imbecielen; koetervlaamse boeren; je zelfverzonnen tumor; pathetische pedante"? Twee maten en gewichten. En Bart Peeters zou eens een rechtstreeks debat met BDW moeten voeren. Maar dat durft hij niet.
retteketet
Dinsdag 13 september 2011 - 19u05
ik geloof meteen dat zulke dingen gebeuren. Als je een discussie start op de facebookpagina van BDW en het is niet in lijn met hun denkbeelden wordt je echt waar uitgescholden voor het vuil van 't straat.
awoedesos
Dinsdag 13 september 2011 - 11u21
Awoe de sossen! Weg met de sossen! Sossen kapot! Breiwie' Ja maar dat was iets helemaal anders. Wat ik doe is vrije mening. Ge gaat me dat toch niet verbieden zeker! Of zijt ge zelf ne vuile vorte sos? Awoe! Weg met de sossen! Zo, dat is ook weer opgelost. Next!
2ldmoe/b
Dinsdag 13 september 2011 - 07u48
ja, Dominick, je moet het die geperverteerde hangmatsossen wel nageven : de geïnterviewde speelt het wel écht goed, v zijn adoratie voor BDW, tot zijn misprijzen voor Kim Geybels, die gewoon even uit de biecht klapte over interne-winkel-praatjes binnen de nva. En nog snel zich afkeren v Andersken uit Noorwegen, natuurlijk - het ontbrak nog aan de grap dat Hitler links was (zoals zijn goede vrienden Mussolini en Franco - ook zo links als de pest...)
Yddur
Maandag 12 september 2011 - 21u51
Is verfransing links' Is "tegen verfransing zijn" rechts? Soms heb ik de indruk dat men het zo simpel wil stellen, vooral in sommige linkse kringen. BDW is inderdaad niet over de hele lijn rechts, maar in het algemeen wel conservatief. Wat BHV betreft kan men geen speld tussen wat BDW hierover heeft te zeggen, krijgen, en het N-VA standpunt komt in grote lijnen overeen met dat van de linkse(!) Gravensteengroep. Andere koek is natuurlijk wat N-VA van plan is met een verdere federalisering...
DeZwijger
Maandag 12 september 2011 - 19u43
Hugo Schiltz:
Dominick
Maandag 12 september 2011 - 18u24
@ peter/b/: het gebrek aan intelligentie is wel een aanduiding dat mijn stelling wel eens zou kunnen kloppen....:)
LCS
Maandag 12 september 2011 - 17u42
I call fake. Dit artikel is geschreven door A: een jobstudent bij Humo B: een 10-tal apen in een kelder met een pc tot hunner beschikking. Zelfs als was het 'echt': is er iemand die hier zijn/haar slaap over gelaten heeft'
2ldmoe/b
Maandag 12 september 2011 - 17u11
leuk gevonden Dominick, maar zo slim was zelfs de "humobedreiger" niet eens...
Manco
Maandag 12 september 2011 - 16u15
@Marco. Het is niet Humo's verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat NVA'ers klagen over haatmails. Misschien hebben ze een dikkere huid, misschien krijgen ze er geen of toch niet zoveel, daar spreek ik me niet over uit in absolute termen (hoewel ik uit ervaring op fora geneigd ben om te denken dat ze er vooral niet veel krijgen)NVA-"tegenstanders" klagen hier wel over, en dus had Humo een aanleiding om een artikel te schrijven.
lavakiri
Maandag 12 september 2011 - 16u04
Vermoedelijk zal Humo volgende week een artikel wijden aan de haatmails die de NVA-verkozenen mogen ontvangen' Ook een interessant onderwerp is het vandalisme dat diezelfden soms mogen ondergaan. Laat me duidelijk zijn ik verafschuw dergelijke dingen, maar het is duidelijk geen eenrichtingsverkeer.
Dominick
Maandag 12 september 2011 - 16u03
Je zou bijna denken dat de S.PA malloten betaalt om te doen alsof ze een uit N-VA-hoek komende haatmail schrijven ;)
2ldmoe/b
Maandag 12 september 2011 - 15u37
neenee : het probleem is dat die mensen zélf geen kritiek dulden - en dan maar scheldproza, gelardeerd met taalfouten (yup, Bram, u ook - "meegesteunt") à volonté op jan & alleman loslaten / en als de nva niet rechts is : dan moeten al die overgelopen vl blokkerkes binnen de nva zich dik bekocht voelen - op z'n zachtst gesteld (of moet ik nu ook "gestelt" schrijven)
Bram
Maandag 12 september 2011 - 15u25
Haatmails zijn jammer en eigenlijk een schande @Severnayo Bart De Wever is lang zo rechts niet als veel mensen denken. Binnen een ruimer internationaal politiek spectrum zijn er eigenlijk maar twee echt rechtse partijen in België. Dat zijn LDD en het Vlaams Belang. De NVA heeft onlangs een wetsvoorstel tegen superbonussen medegesteunt, en in hun programma staat dat ze onder andere vragen hebben bij de privatisering van de gezondheidssector. Bovendien zijn ze ook vrij groen getint
Severnayo
Maandag 12 september 2011 - 15u10
Het probleem met BDW is dat hij voor veel meer staat dan enkel de "Vlaamse Zaak" (Zoals b.v. een veel te rechts socio-enconomisch discours, waar ik nu niet verder op in ga), maar dat kritiek op hem of zijn partij toch als kritiek op de "Vlaamse Zaak" wordt gezien. Anderzijds zou je ook kunnen stellen dat veel media (misschien niet Humo) teveel focussen op het "Vlaming-tegen-Waal" gedoe, wijl er veel belangrijkere socio-economische en politieke problemen zijn die we samen zouden moeten oplossen.
lagge
Maandag 12 september 2011 - 15u02
Lovely :)
2ldmoe/b
Maandag 12 september 2011 - 14u59
leuk, zo zijn mailadres in den Humo zetten, kan hij veel mails lezen de komende dagen. ni het mijne publiceren hè, of ik kom.... :-D
majortio
Maandag 12 september 2011 - 11u26
duidelijk een halve gare, pas maar op Humo!
Reageer ook