Het bankkantoor van de toekomst in 10 keurig uitgelegde buzzwords

, door (tp)

Lees ook:
'HUMO-Dossier: het bankkantoor van de toekomst'

Wie op zoek gaat naar het bankkantoor van de toekomst, belandt vroeg of laat in Watermaal-Bosvoorde, in de schilderachtige zuidrand van Brussel. Hier krijgt men een voorgift op de toekomst: een stuk of wat designfauteuils op een hoogpolig tapijtje, een salontafeltje met glossy magazines, een modern vormgegeven comptoir en vier iMacs waarmee de bezoeker aan het internetbankieren kan slaan. Keytrade – want daar zijn we aangespoeld – is een internetbank, en ook 100 procent direct.

'Ik sluit niet uit dat sommige klanten advies zullen krijgen van een computer of een robot' Johan Lema, KBC

1. Direct bank

Een direct bank is een bank die het zonder fysieke kantoren doet. Dat er hier toch eentje is opgetrokken, is een kwestie van courtoisie, of zoals Thierry Ternier, CEO van Keytrade, het zegt: ‘Voor wie ons toch nog per se wil aanraken.’

Het bankkantoor van de toekomst: niet veel meer dan een bijdetijds ingerichte antichambre van het hoofdkwartier van Keytrade, opgericht in 1998 – het pleistoceen in internettermen.

Thierry Ternier «Wij zijn absolute pioniers in België, gestart als broker voor beurstransacties. Nadien hebben we daar sparen aan gekoppeld, en dagelijks bankieren, maar dat betekent niet dat wij een traditionele bank zijn geworden. We zullen ons nooit zo gedragen: wij zijn meer een technologiebedrijf dan een bank – een platform dat bankdiensten aanbiedt.»

Ik zit hier nu toch en werp dan maar een even retorische als badinerende openingsvraag op: zullen er nog bankkantoren bestaan over tien jaar?

Ternier «Ja – maar er zullen er veel minder zijn dan vandaag, en ze zullen een andere functie hebben. U hebt ons kantoor gezien: dat is alles wat wij hebben, en eigenlijk is het maar goed zo. De gemiddelde klant komt één à twee keer per jaar in een kantoor, via internet en mobiele apps communiceert hij vierhonderd keer met zijn bank: het internet is nu al hét geprefereerde kanaal. Mensen informeren zich op het web of doen een beroep op de wisdom van de crowd. Ze posten op Facebook dat ze op zoek zijn naar een hypothecaire lening: ‘Wat jullie?’»

Hier heet de bancaire toekomst dus direct en online. En dat vertaalt zich in het klantenbestand. Ternier: ‘Keytrade is een bank voor mensen die hun zaken zelf in handen nemen.’

'Zoals de indianen zonder agenda rond het kampvuur gaan zitten – soms praten, soms zwijgen: ook dát is bankieren' John Heller, Argenta

‘Bij ons zit de klant in de driver’s seat,’ zegt OIivier Debehogne, de sales en marketing director van Keytrade, die ondertussen is aangeschoven.

Olivier Debehogne «Ik heb in 1996 een thesis geschreven over direct banking: er waren toen nog maar weinig mensen die het internet konden gebruiken. Of ervoor konden en wilden betalen. Dat specifieke publiek is met ons meegegroeid. In de bankwereld bestaan grosso modo drie soorten klanten. Advice seekers, die voor elke beslissing advies nodig hebben; self directed klanten, die volstrekt autonoom zijn; en daartussen zit een categorie van mensen die wel de middelen hebben, maar geen tijd, en hun bankzaken dus uitbesteden. Vroeger waren de helft van alle mensen advice seekers, maar sinds een jaar of vijf is de bereidheid om via het internet te bankieren veel groter geworden.»

Dan volgt een streepje brutaal heldere economische logica.

Ternier «Doordat wij ons richten op mensen die zich op hun gemak voelen op het internet, die internet savvy zijn, komen we vanzelf bij het hoog opgeleide segment terecht, en dat is niet het minst interessante. Wie gaat nog naar een bankkantoor? Legacy klanten, oudere mensen. Dat zijn niet noodzakelijk de beste klanten: ze halen af en toe geld uit de muur, of doen een overschrijving op de automaat. Een bankkantoor is een dure omgeving waar producten met een lage relatieve waarde worden gecommercialiseerd. Als een bank vindt dat ze geld genoeg heeft, mag ze dat van mij doen, maar er gelden economics: elke cent die je besteedt aan bakstenen, kun je niet besteden aan interessante concepten en scherpe tarieven.»

Debehogne «De banken hebben hun kantorennet opgebouwd en onderhouden dankzij het geld dat ze verdienden met het spaargeld van de mensen. Er staan tientallen miljarden op die spaarboekjes, en als je een marge neemt van 1 à 2 procent, heb je honderden miljoenen voor je betonnen infrastructuur. Maar de marge op spaargeld is tegenwoordig negatief. En dus zitten de traditionele banken met een groot probleem. Het is niet toevallig dat BNP Hello Bank heeft opgericht. Ze hebben begrepen dat ze met véél minder kantoren kunnen, en hebben een race against time aangevat. Maar hun traject is bezaaid met obstakels. De bakstenen. De vakbonden. Sociale statuten. Maar eigenlijk is dat niet het punt: wij kijken niet naar de grootbanken als we spreken over concurrentie, maar naar Google en Facebook.»

De huisstijl van de moderne direct bank: doelbewust, met weinig omwegen.

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven