'Zou jij je vermogen laten beheren door Google?'
Dossier geld: het bankkantoor van de toekomst, deel 2

, door (tp)

Lees ook:
'HUMO-Dossier: het bankkantoor van de toekomst'

'Uiteraard zijn we bezig met de digitale voetafdruk van de klant om hem op het juiste moment het juiste voorstel te kunnen doen' John Lema, KBC

Enige tijd terug verzamelde Febelfin – de koepelvereniging van de Belgische financiële sector – zestien studenten economie, en vroeg ze om na te denken over de bank van de toekomst. Dat denkwerk resulteerde in een kleurrijk en – haute finance oblige, tegenwoordig – Engelstalig documentje over ‘The Bank of the Future’. We onderstreepten één zinnetje en vertaalden het vervolgens naar het Nederlands: ‘Persoonlijk contact zal minder frequent worden, maar het zal nooit helemaal verdwijnen.’

Het grootste bewijs: het raadselachtige fenomeen private banking, dat meteen ook ons zesde bancaire buzzword is.

6. Private banking

Bij een private bank wordt de klant innig aan de borst gedrukt: hij krijgt vermogensadvies op individuele leest en wordt op tijd en stond meegetroond naar chique salons en exclusieve evenementen. Het was lange tijd weggelegd voor miljonairs en het terrein van gespecialiseerde banken, maar tegenwoordig volstaan enkele tienduizenden euro’s en doet élke grootbank eraan mee – na jarenlang die klanten uit de lokettenzaal weggejaagd te hebben. Gekke jongens, die bankiers.

'Ik heb zelf wat spaarcentjes, maar ik zal nooit voor een bank kiezen omdat ze mij meeneemt naar een golftoernooi of de formule 1 in Francorchamps' John Heller, Argenta

We kloppen weer aan bij John Heller, CEO van Argenta en vurig pleitbezorger van het bankkantoor en menselijke interactie. Heller: ‘Wij doen niet aan private banking. We gebruiken het woord zelfs niet, en hanteren één bedieningsconcept voor ál onze klanten.’

John Heller «Retail banking voor gezinnen en private banking zijn eigenlijk synoniemen. Dat is mijn conceptuele antwoord, want ik kan me voorstellen dat je wél baat hebt bij persoonlijker advies wanneer je spaargeld een zekere omvang heeft. Maar een alleenstaande met een laag inkomen die 5.000 euro bij elkaar heeft gespaard, moet je niet gaan lastigvallen met ronkende verhalen over beleggingen, vermogensoverdrachten en giften.»

 

HUMO Is private banking in de eerste plaats geen marketingpitch?

Heller «Het stáát natuurlijk chic als je kunt zeggen dat je klant ‘mag zijn’ bij een private bank. Maar wie heeft daar de tijd voor? Ik niet. Ik heb zelf wat spaarcentjes, maar ik zal nooit voor een bank kiezen omdat ze mij meeneemt naar een golftoernooi of de formule 1 in Francorchamps. Dat is de oude manier van denken. En wie heeft überhaupt zijn bank nodig om boeiende tijden mee te maken? Dat getuigt van sociale armoede, toch?»

Ik gooi de kwestie ook op tafel bij KBC, door algemeen directeur Johan Lema vorige week al omschreven als sterk in private banking – precies door de vele gesprekken, van mens tot mens. ‘Is het niet gek,’ dring ik aan, ‘dat banken nu voor deze arbeidsintensieve en dure aanpak moeten kiezen om de banden met de klant weer aan te halen?’

Johan Lema «Wij hebben de mensen nooit weggejaagd. Voor de duidelijkheid: wij staan voor persoonlijk advies, maar alleen wanneer het zinvol is voor de klant. Voor een courante transactie als een overschrijving kom je uiteraard niet meer naar een kantoor, maar voor een gesprek over successieplanning wél. Maar zo’n onderhoud vergt expertise, en dat heeft natuurlijk een kost, die we verwerken in onze prijszetting.»

En wat zou Keytrade Bank – digitaal tot de laatste cent – eigenlijk denken van dat hele private bankieren? Niet veel goeds, zou men verwachten, want het lijkt tegengesteld aan de uitgangspunten van de bank. Maar CEO Thierry Ternier verrast: ‘Over enkele maanden starten wij ook met vermogensbeheer. Discretionair beheer – voor klanten die wel de middelen hebben, maar niet de tijd, de kennis of de zin om ze zelf te beheren.’

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven