Ik snapchat, dus ik ben: welkom in de wondere wereld van de happy snappers

, door (bdc)

snapchat

Wat is het eerste wat u doet als u wakker wordt? Uw smartphone nemen? En vervolgens? Uw e-mail checken? Facebook? De app van uw favoriete nieuwssite? humo.be? Niet zo bij Laura en Julie. ‘Het eerste wat ik ’s morgens check is Snapchat,’ zeggen ze allebei.

Laura De Deurwaerder en Julie De Schrijver, allebei 21, studeren communicatiewetenschappen aan de UGent. Zij staken allebei hun hand in de lucht toen hun professor Lieven De Marez onlangs, op vraag van Humo, aan een hele aula vroeg wie dagelijks Snapchat gebruikt. Nu, iederéén stak zijn hand op.

Humo stond met open mond te kijken, professor De Marez niet. Hij had de resultaten van de nieuwe Digimeter al gezien. Dat rapport wordt jaarlijks door het Gentse digitale onderzoekscentrum iMinds opgesteld op basis van een enquête bij 1.500 respondenten. De cijfers voor dit jaar worden pas in januari gepubliceerd, maar Edward Snowden kwam vorige week al de getallen over het gebruik van sociale media op smartphones op de Humo-redactie droppen. Daaruit blijkt dat 66,5 procent van de Vlaamse jongeren tussen 15 en 19 dagelijks Snapchat gebruikt. Tussen 20 en 29 jaar doet 32,1 procent het. Alleen sms en Messenger van Facebook worden nog vaker gebruikt om elkaar berichtjes te sturen. Nog een opmerkelijk cijfer: Snapchat was vorige zomer tijdens Rock Werchter het meest gebruikte sociale medium.

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan