Humo's Grote Jongerenenquête, deel 3:
Geld & werk

, door (kd)

humo's grote jongerenenquête

Money in the pocket

Jongeren krijgen 23 euro zakgeld

78 procent van de jongeren is financieel afhankelijk van zijn/haar ouders – exact evenveel als vijf jaar geleden. Jongens (81 procent) blijven langer aan moeders rokken hangen dan meisjes (76 procent), en zelfs bij de 23- tot 24-jarigen teert meer dan één derde (39 procent) nog op zijn ouders, waardoor die arme stakkers allicht hun gedroomde exotische pensioenreizen in rook zien opgaan.

Gemiddeld krijgen ze 23 euro zakgeld per week: 1,3 euro meer dan in 2010. In studententaal: 3,5 halve liters Cara Pils extra. Het bedrag stijgt met de leeftijd: 23- tot 24-jarigen kunnen wekelijks op 39 euro extra rekenen, een som waar je de omstanders aan het jeneverkraam op de kerstmarkt toch al gauw een avond mee op de zenuwen kunt werken. Meisjes krijgen 1,10 euro minder dan jongens (23,5 euro), terwijl net zíj met de kosten van de morning-afterpil opgescheept zitten!

Geld moet rollen

48% besteedt geld aan kledij

Dat zakgeld laten de jongeren niet beschimmelen: uw zuurverdiende centen worden vooral aan kledij (48 procent), café- en restaurantbezoekjes (43 procent) en concerten en fuiven (32 procent) gespendeerd. In 2010 slorpte de gsm nog het grootste deel van het zakgeld op (56 procent), en was de bioscoop (46 procent) de derde belangrijkste uitgavenpost, maar het verdwijnen van beide uit de top drie is niet zo verwonderlijk, nu apps als WhatsApp en Messenger het mogelijk maken om kosteloos en oeverloos te chatten, en de dubbelzinnige activiteit Netflix and chill ook in Vlaanderen opgang maakt.

Verder zijn de resultaten veeleer clichébevestigend: 69 procent van de meisjes (tegenover 30 procent van de jongens) plundert geregeld de Primark of de H&M leeg, omdat ze nu eenmaal niets geschikts in de kast hebben hangen om aan te trekken. 55 procent gaat geregeld op café of restaurant (tegenover 32 procent van de jongens), en 24 procent van de meisjes koopt weleens een boek (tegenover 8 procent van de jongens). Zolang ze de te boek gestelde verzuchtingen van Joy Anna Thielemans en Eva Daeleman maar niet als literatuur beschouwen! Jongens kunnen dan weer geen Game Mania (47 procent, tegenover 3 procent van de meisjes) of elektrozaak (29 procent versus 9 procent van de meisjes) voorbijlopen zonder het geld te voelen branden in hun zakken, en ook aan spojt wordt door 21 procent van de jongens (tegenover 5 procent van de meisjes) centen gespendeerd. Voorts geven dubbel zoveel jongens (12 procent) als meisjes (5 procent) geld uit aan het olijke duo alcohol en drugs. U weet bij wie u moet zijn voor de écht legendarische feestjes.

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan