Luc Pauwels ontmaskert Opel:
'Europa is laks, maar de automerken halen zelfs die lakse normen niet'

, door (tp)

1200
© Wouter Van Vaerenbergh

'Ik heb een statisticus gevraagd: hoe groot is de kans dat ik me in het Opeldossier heb vergist? Nul procent, zo bleek'

Het gaat bij Opel – net als bij Volkswagen – over dieselwagens die te veel stikstofdioxide uitstoten. Pauwels’ onderzoek duurde ruim vier maanden en heeft zijn beslag gekregen in een vuistdikke map die hij desgevraagd op tafel tovert: ‘Het dossier, in chronologische volgorde.’ Pauwels houdt een eerste blaadje voor zich uit: een brief van Opel. Meer was er niet nodig om zijn journalistieke arendsblik op scherp te stellen.

Luc Pauwels «Dieselgate is in september uitgebroken, en een paar weken later kreeg ik deze brief: mijn Opel Astra moest naar de garage. Een terughaalactie. Of zoals Opel het formuleert: een klantentevredenheidsactie. Ze boden een software-update voor het hillstart assist system, technologie waarmee je makkelijker bergop kunt vertrekken. (Dicteert) ‘We willen uw voertuig bijwerken met de nieuwste software, die de werking van het systeem zal optimaliseren.’ Ik had al een aantal reportages over groene auto’s gemaakt, waarvan geen enkele écht groen bleek, en die dus niet in aanmerking zouden mogen komen voor de premies die ze krijgen. Intussen was Volkswagen volop wagens aan het terugroepen: mijn achterdocht was gewekt. Wie zegt mij dat andere merken hun wagens ook niet bijwerken, maar dan met een smoesje? Dat was een wild idee, niets meer. De volgende vraag luidde: hoe test je dat?

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven