Seropositieve homo-imam Ludovic-Mohamed Zahed

, door (kleis jager)

vrijbeeld

'Er zijn eeuwenlang kaliefen geweest die de herenliefde waren toegedaan'

De zon geselt de oude haven van Marseille. Op een terras vertelt Ludovic-Mohamed Zahed – spijkerbroek, T-shirt en zonnebril met fijn blauw montuur – openhartig over zijn scheiding. Zahed was de eerste Fransman die in het huwelijk trad met een man. Dat deed hij in Zuid-Afrika, het geboorteland van Kiyaan, ondertussen zijn ex. Frankrijk kent het homohuwelijk pas sinds 2013.

HUMO Wat ging er mis?

Ludovic-Mohamed Zahed «Hij twijfelde aan zijn geloof, zei dat hij geen moslim meer was. Homoseksueel wilde hij ook al niet zijn; hij heeft zich nooit kunnen bevrijden van de homofobie waarmee hij opgroeide.»

HUMO Werd volgens u de man die in Orlando 49 bezoekers van een homoclub doodschoot, ook gedreven door zelfhaat?

Zahed «Zonder twijfel. Die massamoord was voor hem een manier om zijn zelfhaat te verdrijven en tegelijk te steunen op het ‘prestige’ van een internationale zaak, die van Islamitische Staat. Zijn profiel lijkt op dat van Salah Abdeslam, die in Brussel ook in homoclubs werd gesignaleerd. Waar ik bang voor ben, is dat Orlando het ‘homonationalisme’ nog zal aanwakkeren.»

HUMO Wat is precies homonationalisme?

Zahed «Homonationalisten zijn homoseksuelen die op rechts-populistische partijen stemmen, de partijen die de islam stigmatiseren als de ergste vijand van homoseksuelen. In Frankrijk stemt 30 procent van de getrouwde homo’s op het Front National.»

HUMO Maar er is wel degelijk een groot probleem: in de islamitische wereld kun je nergens met een gerust hart homoseksueel zijn. De eerste moskee in Europa die openstaat voor homoseksuelen en transgenders – door u opgericht – is geen gebouw met een bordje op de deur. De bijeenkomsten vinden plaats op wisselende locaties die uit veiligheidsoverwegingen niet bekend worden gemaakt.

Zahed «Natuurlijk is er een probleem. Maar ik probeer de vooroordelen te ontmantelen, de door islamisten opgetrokken façade af te breken.

»Er valt in de traditie van de profeet of de kaliefen geen spoor te ontdekken van martelingen of executies van homoseksuelen. Er zijn eeuwenlang kaliefen geweest die de herenliefde waren toegedaan. Eén van de laatste Ottomaanse sultans was biseksueel. De grote Europese dichters van de 19de eeuw konden zichzelf zijn in Marokko en Tunesië, omdat ze daar niets hoefden te vrezen.»

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven