'Nieuwsfeeds en tijdslijnen zijn eigenlijk gokmachines.'
Hoe sociale media u verslaafd gemaakt hebben

'Aan de andere kant van het scherm zitten 300 mensen wier taak het is ervoor te zorgen dat u zo lang mogelijk blijft plakken'

Op mijn scherm zie ik de veelgevraagde spreker in een appartement in Berlijn. Met zijn beweging Time Well Spent wil hij ervoor zorgen dat we minder tijd op het internet verliezen. Harris liet ons zelf via de website Calendly een moment in zijn agenda inplannen en hield exact dertig minuten vrij voor een skypegesprek met Humo. Officieel woont hij in San Francisco, maar daar probeert hij zo weinig mogelijk te zijn. ‘Omdat je er in een bubbel zit. Ik leef zo nomadisch mogelijk. Dat verruimt je blik.’

HUMO U begint uw lezingen steevast met de melding dat er een slotmachine in onze broekzak zit. Wanneer bent u smartphones op die manier gaan bekijken?

Tristan Harris «In 2010 had ik een diner met de hoofdontwerper van Firefox. We praatten over nieuwsfeeds en beseften dat je die met slotmachines kunt vergelijken. Telkens wanneer je aan de hendel van een slotmachine trekt, zijn er twee opties: of je wordt beloond of je wordt niet beloond. Dus blijf je proberen. Dat is verschrikkelijk verslavend. Op Facebook, Instagram of een nieuwssite blijf je scrollen tot je iets tegenkomt dat je als een beloning ervaart. Zoals: ‘Wat een leuke video!’ Of: ‘Oh yeah, die vriend gaat trouwen!’ En vervolgens doe je weer verder. Ondertussen passeren allerlei zaken die je eigenlijk niet interesseren en verlies je veel tijd. Tinder werkt ook zo: soms heb je een match, soms niet, maar al die tijd blijf je maar swipen. E-mail? Idem dito. Je refresht je mail in de hoop dat er een nieuwe, interessante mail is bijgekomen, terwijl je twee minuten eerder ook al gerefresht had.»

'We moeten ons afvragen of al die technologie ons vooruit­helpt'

HUMO Heel herkenbaar, al had ik bij mijn eerste iPhone of in de beginjaren van Facebook nog niet dat gevoel. Hoe is het zover kunnen komen?

Harris «Bij Facebook zochten ze naar wat werkte om mensen langer op hun platform te houden en ze ontdekten: dat gebeurt als we de feed eindeloos maken. De enige echte competitie draait uiteindelijk om: hoe vergroten we het gebruik op ons platform? Of je nu Facebook, Netflix, YouTube of een nieuwssite bent: je wilt je gebruikers zo lang mogelijk bij je houden. Dus zoek je als bedrijf naar technieken en designs die daarvoor zorgen. Voor de ene is dat de nieuwsfeed langer maken, voor de andere is dat ervoor zorgen dat meteen een nieuwe video na de vorige start. Maar als de ene het wel doet en jij niet, dan verlies je de competitie en sterf je uit. Het is alsof je een bedrijf zou hebben dat vitamines op de markt brengt en op een dag begint één van je concurrenten suiker toe te voegen, waardoor ze lekkerder worden en iedereen ze gaat eten. Wat doe je dan? Ook suiker toevoegen natuurlijk, zelfs al wil je dat eigenlijk niet.»

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven