'Help, ik kan niet slapen!' Slaap je slim en gezond: handleiding voor een goede nachtrust

, door (sdj)

slapen Kanye West 1200

'Mensen die zich hun dromen goed kunnen herinneren, doen er langer over om emotionele gebeurtenissen te verwerken'

Maar, zegt neuroloog en slaapdeskundige Ysbrand van de Werf van het Nederlands Herseninstituut in zijn boek ‘Iedereen slaapt’: er is een overrompelende revolutie aan de gang. Van alle kanten is er opeens interesse in ‘slaapverbetering’. Niet alleen de vermoeide mens wil weten hoe hij beter kan slapen, ook bedrijven en de psychiatrie zijn zich steeds meer bewust van het belang ervan. Omdat, zegt Van der Werf, de wetenschap duidelijk heeft gemaakt dat we tijdens onze slaap veel informatie en kennis verwerken en opslaan – verder leren, in feite. Als je optimaal wil functioneren, moet je dus goed en veel slapen.

Ysbrand van de Werf «Slecht slapen en moeheid zijn de meest gehoorde klachten in de wereld: 10 procent van de mensheid worstelt met slapeloosheid. Tel daar degenen bij die slecht slapen en zeggen dat ze vermoeid zijn, en je zit al snel aan 30 procent. Dat is natuurlijk waanzinnig. De laatste decennia is de slaapduur – mede onder druk van sociale media en de 24-uurseconomie – alleen maar afgenomen, waardoor steeds meer mensen een licht, maar chronisch slaaptekort hebben en de wereld vol loopt met mensen die allemaal moe zijn. Slaap is zonder meer de meest onderschatte gezondheidsgewoonte. En veel mensen weten niet precies wat je moet doen om goed te slapen en wat de gevolgen zijn van te weinig slapen.»

HUMO Waar ik van schrok is dat het weken duurt om je slaapritme weer te herstellen als je een poosje niet voldoende hebt geslapen.

Van de Werf «Dat klopt. Dus als je slaap probeert in te halen zonder daar voldoende tijd voor te nemen, en daarna wéér te weinig slaapt, dan stapelt het gebrek aan slaap zich op en krijg je te maken met aandachtsverlies, concentratieverlies, somberheid, prikkelbaarheid.»

HUMO Als we te weinig slapen, ontzeggen we ons ook de kans om zonder enige inspanning kennis op te doen. U en uw collega-neurologen toonden aan dat onze hersens doorleren terwijl we slapen.

Van de Werf «Hersenscans laten zien dat het hersendeel dat je overdag intensief gebruikt, opnieuw actief wordt tijdens je diepe slaap. We hebben dat getest door mensen overdag een vaardigheid aan te leren – ze moesten met de vingers toetsen volgens een vaststaand patroon indrukken terwijl we hun hersenen scanden. Vervolgens lieten we hen slapen en zagen op de scan dat het hersendeel dat ze die dag hadden gebruikt, opnieuw oplichtte tijdens de diepe slaap. En het strafste was: na een nacht slaap was iedereen, zonder verdere training, 20 procent beter geworden in de vingeroefening. Hét bewijs dat je geheugen opgedane vaardigheden opslaat, verwerkt en consolideert terwijl je slaapt.»

'Discipline is het enige wat werkt bij slaapproblemen. Alleen wordt je leven er een stuk saaier van'

HUMO Word je zo elke nacht 20 procent beter en slimmer?

Van de Werf «Nee, het effect van slaap op een leerproces is het sterkst in het begin, dus als je echt iets nieuws aan het leren bent. Naarmate je ergens een expert in aan het worden bent, is de vooruitgang na slaap nog maar gering.»

Om dit Humo-artikel verder te kunnen lezen,
heeft u een abonnement nodig:

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven