Geld, geluk en nostalgie: Gert Verhulst wordt 50!

, door (rv)

vrijbeeld

'De dag dat mensen niet meer geïnteresseerd zijn in wat ik doe, kap ik ermee. Denk ik'

Als alibi neem ik mijn jongste dochter mee, die enkele maanden ouder is dan Ketnet: zo kan ik ten Sportpaleize doen alsof ik een overbezorgde vader ben, een rol die volgens mijn alibi toch een tikje geloofwaardigheid zal missen. Om een lang verhaal kort te maken: die woensdagavond steek ik bleek af tegen een grote menigte prille twintigers, die de volledige liederenschat van achtereenvolgens ‘W817’, ‘Spring’ en ‘Samson & Gert’ meekrijsen.

Enkele dagen later, als de nationale file wegens sneeuwpret 1.200 kilometer lang is, ben ik al vroeg bij Studio 100, waar ik tegenover Gert Verhulst (49) plaatsneem. De pr-manager komt er ook bij zitten, waarschijnlijk voor de gezelligheid.

HUMO Waarom stond je erop dat ik ‘Throwback Thursday’ zag?

Gert Verhulst «Als je dan toch iets over mij zou schrijven, dan moest je dat concert zien. Mocht ik iets ouder zijn, dan zou ik misschien zeggen: ‘Throwback Thursday’ is mijn testament, al klinkt dat wel heel dramatisch. Maar goed, die show was wel een samenvatting van wat we de afgelopen dertig jaar hebben gedaan, zo van: ‘Kijk, dit is er van ons werk overgebleven, hoe lacherig er al die jaren ook over is gedaan.’ Ik ben trots op dat werk, we hebben er iets mee betekend voor heel veel mensen.»

HUMO In het nokvolle Sportpaleis probeerden prille twintigers iets van hun kindertijd te herbeleven. ‘Zo jong en al zo nostalgisch,’ dacht ik.

Verhulst «Er was ongetwijfeld nostalgie mee gemoeid, ja: teruggrijpen naar het oude vertrouwde in een wel erg onstabiele wereld die ook in hun ogen snel, misschien wel te snel, verandert. Ik denk dat veel twintigers bang zijn voor wat er nog moet komen, of toch erg onzeker over de toekomst. ‘Samson & Gert’ zal hen wel doen terugdenken aan de warmte van hun kindertijd, hun familie: nostalgie is volgens mij in de eerste plaats het verlangen naar een veilig gevoel.»

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan