Exclusief: Humo sprak met Anonymous, de hackers

humo-archief Maandag 16 januari 2012 - 08u43, door (rw)

Anonymous heeft geen gezicht, maar de leden hebben wél al vele namen gekregen: hackers, hacktivisten, en zelfs: terroristen.

anonymous

Anonymous is als een resistente bacterie met ambities: amper enkele jaren geleden ontstaan in 'het rioolputje van het internet', vandaag een internationale beweging die wil meespelen op het politieke wereldtoneel.
Leden van Anonymous zijn op het paranoïde af mensenschuw, maar voor Humo wilden een aantal van hen uitzonderlijk het grijnzende masker afleggen.

'Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Donderdag 5 januari zal geen prettige dag geweest zijn voor de IT-afdeling van staalreus ArcelorMittal in België. Op die dag dumpte Anonymous België ongeveer 300 megabyte aan confidentiële gegevens van Arcelor op het internet - buitgemaakt nadat Anonymous erin was geslaagd om enkele databases van Arcelor te hacken.

Eén van de verantwoordelijken van de kraak, die zich op het Anonymous-chatkanaal HighBoy laat noemen, is de dag erna tevreden. De eerste actie van Anonymous België zorgt onmiddellijk voor een aanzuigeffect in het chatkanaal waar de Belgische anons verzamelen. 'Half oktober hebben we beslist om van ArcelorMittal een doelwit te maken,' vertelt hij aan Humo. 'Arcelor maakt miljarden euro's winst, betaalt vrijwel geen belastingen, en beslist met één pennentrek om zeshonderd mensen op straat te zetten. Dat vonden wij niet rechtvaardig. Vandaar de aanval.'

Vorige aanvallen van Anonymous op belangrijke doelwitten leverden vaak gevoelige en pijnlijke informatie op. Dat is bij ArcelorMittal voorlopig niet het geval. 'Geen geheime akkoorden met FN Herstal,' meldt een Anonymous-chatter teleurgesteld nadat hij de bestanden heeft uitgevlooid.

Gevraagd of Anonymous beschikt over gevoelige mails over contacten tussen ArcelorMittal en de politiek of over de belastingstrategie van het bedrijf, is HighBoy kort tegen Humo: 'We zijn ermee bezig.'
'Wens de flikken in elk geval maar welkom in het chatkanaal,' grapt een andere chatter.

***

Anonymous ontstond in 2008 als een uitwas van het online forum 4chan, ook wel liefkozend 'het rioolputje van het internet' genoemd. Op 4chan kan alles. Het is een bastion van vrouwonvriendelijke humor, racistische grappen, kinderporno, dierenporno en veel, véél erger. Waarschuwing: als 4channers zeggen dat ze aanstootgevend zijn, dan ménen ze dat. Wie naar 4chan zou willen surfen, zet maar beter bleekwater klaar om na het bezoek zijn computer in onder te dompelen: zo smerig is het. Het enige wat heilig is voor 4channers, is de vrijheid om al die smeerlapperij online te gooien: censuur is uit den boze.

Uit die overtuiging is Anonymous geboren, zegt Biella Coleman, een Amerikaanse antropologe die al jaren onderzoek verricht naar het fenomeen Anonymous.
Biella Coleman «Op het internet was een video van Scientology opgedoken waarin Tom Cruise raaskalt over de zegeningen van de Church of Scientology. Het is een typische video die de aandacht trekt op 4chan. Een superster die zich belachelijk maakt, dat is lachen - of lulz, zoals zij dat noemen.»

Bekijk het fragment met Tom Cruise:

Toen de video uitlekte, dreigde Scientology met juridische stappen tegen de mensen die de video op YouTube hadden gepost: ze beweerden dat het een gestolen intern document was. Dat wekte de toorn van de 4channers: geen censuur op het internet. Dus maakten een paar 4channers een video, gericht aan de leiders van Scientology. De boodschap was: 'Jullie zijn een doelwit.'

Bekijk het antwoord van Anonymous:

De video is een stukje meesterlijke propaganda, professioneel geproduceerd, met een computerstem die aan de leiders van Scientology meldt dat hun rijk stilaan uit is. De video eindigt met de boodschap: 'Wij zijn Anonymous. Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Mispak je niet aan de ernstige toon en de dreigende sfeer van de video, zegt Coleman: het hele opzet was een grap, een vingeroefening.

Coleman «Dat geven de betrokkenen zelf toe. Maar wat die jongens niet hadden verwacht: de grap sloeg aan. In heel Amerika en Europa verschenen opeens duizenden mensen voor de deur van Scientology-vestigingen, met Guy Fawkes-maskers op (zoals de held in de sf-film 'V for Vendetta', waarin een vrijheidsstrijder een totalitair regime aanvalt, red.). Anonymous was opeens iets échts geworden.»

Project Chanology, zoals de operatie ('op', in Anonymous-terminologie) werd gedoopt, zou een blauwdruk worden voor latere Anonymous-acties. Sadisme gedrenkt in kille spot en onnozelheid. Puberaal, hysterisch en bloedernstig. Een politieke beweging geboren uit balorigheid: wat kan er treffender zijn voor deze tijden?

CIA-handboek

Ik spreek met Anon 1, zoals we hem op zijn verzoek zullen noemen. Anon 1 behoort tot de inner circle van Anonymous: hij was betrokken bij enkele grote internationale operaties, en beheert mee één van de grootste communicatiekanalen van de groep.

Anons treden in de regel niet als individu naar buiten, maar op voorwaarde van volstrekte anonimiteit wilde Anon 1 Humo wel ontmoeten. Zijn naam wil hij niet kwijt. Ik mag hem niet beschrijven, en evenmin vermelden waar de ontmoeting plaatsvond. Via Biella Coleman weet ik dat hij wel degelijk bij de hogere echelons van Anonymous hoort, maar niet onder welke alias Biella Coleman hem kent, en omgekeerd. Of al die geheimzinnigheid strikt noodzakelijk is, vraag ik. Anon 1 lacht. Smoke and mirrors, zegt hij: 'Ik wil vermijden dat ze morgen aan mijn deur staan.'

Anon 1 sloot zich bij Anonymous aan toen het zich begon te bemoeien met de processen tegen klokkenluider Bradley Manning en WikiLeaks-leider Julian Assange.
Anon 1 «Dat Anonymous gefascineerd was door het concept van WikiLeaks, is logisch. Anonymous is van oordeel dat dingen van algemeen belang niet geheimgehouden mogen worden.
PayPal, Visa en Bank of America draaiden de geldkraan dicht voor WikiLeaks, zogezegd omdat die donaties illegaal waren. Pure hypocrisie: je kon en kunt via PayPal nog altijd probleemloos geld overschrijven naar de Ku Klux Klan en naar neonazi's. Maar naar WikiLeaks niet? Dat is duidelijk politiek gestuurd. Ik vond het goed dat iemand daar actie tegen ondernam. En dus ben ik gaan helpen.»
...

12 reacties

reageer ook 

Zaterdag 21 januari 2012 - 00u38

Ghandi

Kan beter Humon kan véél beter Schrijf niets neer vooraleer je research hebt gedaan. Rule 1& 2 RULE 1 & 2

 

Woensdag 18 januari 2012 - 14u14

voetenvegen

Een tijdje geleden deed een 15-jarige hacker zijn verhaal in Maks! Een nuchtere kijk van een 15-jarige: http://www.maks.be/19280/vlaamse-cyberactivist-15-werkt-aan-nieuwe-playstation-aanval/

 

Woensdag 18 januari 2012 - 02u19

SamRobeyns

humo, jullie bronnenonderzoek mag iets beter, ik vrees dat jullie de realiteit al enkele jaren achterna lopen, dit artikel zou vernieuwend zijn - 5 jaar geleden, nu zijn de genoemde kanalen dood, 4chan is een heel andere richting ingeslagen en nu totaal ongevaarlijk. een beetje jammer voor een magazine dat zichzelf kritisch noemt.

 

Dinsdag 17 januari 2012 - 23u10

seba.kerckhof

Goed geprobeerd humo, maar nee.

 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

Het jaar van de wolf

Het jaar van Oscar & the Wolf

   Maandag 20 oktober 2014 - 20u30

Op zijn Facebookpagina staat dat Max Colombie geboren is in Nevada City, en dat is zonneklare lulkoek. ‘Ik hou ervan mensen om de tuin te leiden, hen zot te maken. Niets leukers dan onzin om reacties uit te lokken.’ Reacties genoeg in 2014, want weinigen bleven onbewogen bij de muziek van zijn project Oscar & The Wolf. Probeer de leugens uit bijbehorend interview te plukken. Lees een fragment, beluister een track en bekijk foto's

@rafweverbergh op twitter

Naar twitter
rafweverbergh profile

rafweverberghHere's the one #storytelling concept you need to understand to improve your content marketing - instantly. #PR buff.ly/1rvhqyl4 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHow to improve your content marketing instantly: learn the difference between a subject and an angle | finn buff.ly/1tudW6Z5 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @BethanyBlack: That google brings this up when you image search "Best Gaming Mouse" is one of life's simple joys http://t.co/n7s9GSkb5v8 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghGeeking out on a Sunday looking at YouTube videos of automated invoice management systems... It's NIFTY! buff.ly/1s1LFlS15 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @cameronpriest: I'm hiring! Conversion Rate Engineer / Growth Marketer at TradeGecko - Singapore #jobs lnkd.in/bMTzbGg16 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh"How To Be #Interesting" (a quick guide to increasing your interestingness by 74 %) buff.ly/1sQFAuF #PR http://t.co/NlKwoxCjJE17 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @chris_de_backer: BRIDEE Call for Ideas - 4th edition! You have a bright idea, but you got stuck? Register now at BRIDEE.org20 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@mims btw, thanks for your input on our recent webinar about CEO branding - your curated Jack Dorsey was gold :) slideshare.net/FINNPublicRela…21 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @mims: Screen on new Blackberry is slice-of-American-cheese-big, says @JoannaStern #servicey online.wsj.com/articles/black… http://t.co/IwiMoWBr…21 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@sarahleeyoga @FINNbe @CarolineJCee Thank you for those kind words, Sarah! & Look forward to reading your thoughts, Caroline :)25 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghLearn how Uber, Microsoft, Ben&Jerry's and Zappos use their CEO to raise awareness and build reputation: buff.ly/1ptzVCE #PR25 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghComputer van @WimVdL "Omdat het bij FINN elke dag dag van de klant is" #thatsthespirit instagram.com/p/tXYsY8Kk9E/25 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghFINN groeit en zoekt een junior PR consultant (M/V) buff.ly/1tM7iqF #vacature #jobs28 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghFINN zoekt: een senior account manager of account director (m/v, NL/FR) buff.ly/1urJOVJ #PR #vacature28 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghFree #webinar: "CEO branding: why, when and how to use the CEO in corporate communication" buff.ly/YAcySD #PR http://t.co/UQaRdSg2oA31 days ago · reply · retweet · favorite

imu proefabo
Humo 3868 21/10/2014Humo 3867 14/10/2014Humo 3866 07/10/2014Humo 3865 30:09:2014Humo 3864 23/09/2014Cover 3863 16/09/2014

Wil je als eerste op de hoogte zijn van wat er leeft op Humo.be? Vul hier je e-mailadres in:

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven