Exclusief: Humo sprak met Anonymous, de hackers

humo-archief Maandag 16 januari 2012 - 08u43, door (rw)

Anonymous heeft geen gezicht, maar de leden hebben wél al vele namen gekregen: hackers, hacktivisten, en zelfs: terroristen.

anonymous

Anonymous is als een resistente bacterie met ambities: amper enkele jaren geleden ontstaan in 'het rioolputje van het internet', vandaag een internationale beweging die wil meespelen op het politieke wereldtoneel.
Leden van Anonymous zijn op het paranoïde af mensenschuw, maar voor Humo wilden een aantal van hen uitzonderlijk het grijnzende masker afleggen.

'Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Donderdag 5 januari zal geen prettige dag geweest zijn voor de IT-afdeling van staalreus ArcelorMittal in België. Op die dag dumpte Anonymous België ongeveer 300 megabyte aan confidentiële gegevens van Arcelor op het internet - buitgemaakt nadat Anonymous erin was geslaagd om enkele databases van Arcelor te hacken.

Eén van de verantwoordelijken van de kraak, die zich op het Anonymous-chatkanaal HighBoy laat noemen, is de dag erna tevreden. De eerste actie van Anonymous België zorgt onmiddellijk voor een aanzuigeffect in het chatkanaal waar de Belgische anons verzamelen. 'Half oktober hebben we beslist om van ArcelorMittal een doelwit te maken,' vertelt hij aan Humo. 'Arcelor maakt miljarden euro's winst, betaalt vrijwel geen belastingen, en beslist met één pennentrek om zeshonderd mensen op straat te zetten. Dat vonden wij niet rechtvaardig. Vandaar de aanval.'

Vorige aanvallen van Anonymous op belangrijke doelwitten leverden vaak gevoelige en pijnlijke informatie op. Dat is bij ArcelorMittal voorlopig niet het geval. 'Geen geheime akkoorden met FN Herstal,' meldt een Anonymous-chatter teleurgesteld nadat hij de bestanden heeft uitgevlooid.

Gevraagd of Anonymous beschikt over gevoelige mails over contacten tussen ArcelorMittal en de politiek of over de belastingstrategie van het bedrijf, is HighBoy kort tegen Humo: 'We zijn ermee bezig.'
'Wens de flikken in elk geval maar welkom in het chatkanaal,' grapt een andere chatter.

***

Anonymous ontstond in 2008 als een uitwas van het online forum 4chan, ook wel liefkozend 'het rioolputje van het internet' genoemd. Op 4chan kan alles. Het is een bastion van vrouwonvriendelijke humor, racistische grappen, kinderporno, dierenporno en veel, véél erger. Waarschuwing: als 4channers zeggen dat ze aanstootgevend zijn, dan ménen ze dat. Wie naar 4chan zou willen surfen, zet maar beter bleekwater klaar om na het bezoek zijn computer in onder te dompelen: zo smerig is het. Het enige wat heilig is voor 4channers, is de vrijheid om al die smeerlapperij online te gooien: censuur is uit den boze.

Uit die overtuiging is Anonymous geboren, zegt Biella Coleman, een Amerikaanse antropologe die al jaren onderzoek verricht naar het fenomeen Anonymous.
Biella Coleman «Op het internet was een video van Scientology opgedoken waarin Tom Cruise raaskalt over de zegeningen van de Church of Scientology. Het is een typische video die de aandacht trekt op 4chan. Een superster die zich belachelijk maakt, dat is lachen - of lulz, zoals zij dat noemen.»

Bekijk het fragment met Tom Cruise:

Toen de video uitlekte, dreigde Scientology met juridische stappen tegen de mensen die de video op YouTube hadden gepost: ze beweerden dat het een gestolen intern document was. Dat wekte de toorn van de 4channers: geen censuur op het internet. Dus maakten een paar 4channers een video, gericht aan de leiders van Scientology. De boodschap was: 'Jullie zijn een doelwit.'

Bekijk het antwoord van Anonymous:

De video is een stukje meesterlijke propaganda, professioneel geproduceerd, met een computerstem die aan de leiders van Scientology meldt dat hun rijk stilaan uit is. De video eindigt met de boodschap: 'Wij zijn Anonymous. Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Mispak je niet aan de ernstige toon en de dreigende sfeer van de video, zegt Coleman: het hele opzet was een grap, een vingeroefening.

Coleman «Dat geven de betrokkenen zelf toe. Maar wat die jongens niet hadden verwacht: de grap sloeg aan. In heel Amerika en Europa verschenen opeens duizenden mensen voor de deur van Scientology-vestigingen, met Guy Fawkes-maskers op (zoals de held in de sf-film 'V for Vendetta', waarin een vrijheidsstrijder een totalitair regime aanvalt, red.). Anonymous was opeens iets échts geworden.»

Project Chanology, zoals de operatie ('op', in Anonymous-terminologie) werd gedoopt, zou een blauwdruk worden voor latere Anonymous-acties. Sadisme gedrenkt in kille spot en onnozelheid. Puberaal, hysterisch en bloedernstig. Een politieke beweging geboren uit balorigheid: wat kan er treffender zijn voor deze tijden?

CIA-handboek

Ik spreek met Anon 1, zoals we hem op zijn verzoek zullen noemen. Anon 1 behoort tot de inner circle van Anonymous: hij was betrokken bij enkele grote internationale operaties, en beheert mee één van de grootste communicatiekanalen van de groep.

Anons treden in de regel niet als individu naar buiten, maar op voorwaarde van volstrekte anonimiteit wilde Anon 1 Humo wel ontmoeten. Zijn naam wil hij niet kwijt. Ik mag hem niet beschrijven, en evenmin vermelden waar de ontmoeting plaatsvond. Via Biella Coleman weet ik dat hij wel degelijk bij de hogere echelons van Anonymous hoort, maar niet onder welke alias Biella Coleman hem kent, en omgekeerd. Of al die geheimzinnigheid strikt noodzakelijk is, vraag ik. Anon 1 lacht. Smoke and mirrors, zegt hij: 'Ik wil vermijden dat ze morgen aan mijn deur staan.'

Anon 1 sloot zich bij Anonymous aan toen het zich begon te bemoeien met de processen tegen klokkenluider Bradley Manning en WikiLeaks-leider Julian Assange.
Anon 1 «Dat Anonymous gefascineerd was door het concept van WikiLeaks, is logisch. Anonymous is van oordeel dat dingen van algemeen belang niet geheimgehouden mogen worden.
PayPal, Visa en Bank of America draaiden de geldkraan dicht voor WikiLeaks, zogezegd omdat die donaties illegaal waren. Pure hypocrisie: je kon en kunt via PayPal nog altijd probleemloos geld overschrijven naar de Ku Klux Klan en naar neonazi's. Maar naar WikiLeaks niet? Dat is duidelijk politiek gestuurd. Ik vond het goed dat iemand daar actie tegen ondernam. En dus ben ik gaan helpen.»
...

12 reacties

reageer ook 

Zaterdag 21 januari 2012 - 00u38

Ghandi

Kan beter Humon kan véél beter Schrijf niets neer vooraleer je research hebt gedaan. Rule 1& 2 RULE 1 & 2

 

Woensdag 18 januari 2012 - 14u14

voetenvegen

Een tijdje geleden deed een 15-jarige hacker zijn verhaal in Maks! Een nuchtere kijk van een 15-jarige: http://www.maks.be/19280/vlaamse-cyberactivist-15-werkt-aan-nieuwe-playstation-aanval/

 

Woensdag 18 januari 2012 - 02u19

SamRobeyns

humo, jullie bronnenonderzoek mag iets beter, ik vrees dat jullie de realiteit al enkele jaren achterna lopen, dit artikel zou vernieuwend zijn - 5 jaar geleden, nu zijn de genoemde kanalen dood, 4chan is een heel andere richting ingeslagen en nu totaal ongevaarlijk. een beetje jammer voor een magazine dat zichzelf kritisch noemt.

 

Dinsdag 17 januari 2012 - 23u10

seba.kerckhof

Goed geprobeerd humo, maar nee.

 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

sextortion

Humo sprak met een slachtoffer van sextortion: 'Online worden veel mannen plots erg goedgelovig'

   Maandag 17 november 2014 - 20u15

De nieuwste internettrend is er eentje waar u maar beter vér van wegblijft: sextortion, afpersing via het internet, waarbij de slachtoffers met naaktbeelden van zichzelf worden gechanteerd. Stijn, een jonge Vlaming, kan ervan meespreken: vorige zomer raakte hij aan het chatten met de Filipijnse Serene Lee, en van het één kwam het ander. Peter De Waele, woordvoerder van de Federale Politie, legt uit waarom mensen zich zo makkelijk in de luren laten leggen op het internet. Lees een fragment en bekijk een documentaire

@rafweverbergh op twitter

Naar twitter
rafweverbergh profile

rafweverbergh@Lurbai de scope van het stuk was de communicatie & stakeholderstrategie van Uber. Ben zelf noch pro of contra Uber.2 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghWas gisteren in @tijd Uberoloog van dienst: "Uber, van rotjoch naar jeugddelinquent" ow.ly/EA1P2 #PR3 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHow will this end for Uber: "Love it or loathe it, Uber is punching above its weight" ow.ly/EA1s4 #PR3 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh"Uber’s CEO appeared to tweet an apology, but it was actually an internal memo" ow.ly/EuR16 #PR #reputation4 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghThis journalist nails it: "Dear #PR person who just sent me a robo-pitch" ow.ly/EjOct8 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @neoScores: #BeTech give @neoScores a last push please... we need your vote! buff.ly/1xhBv3Y10 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@benhoffman_ thanks for the retweet, Ben!11 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@Huug_be er zijn helaas geen kinderfietsjes :)12 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghQuite representative for the Paris experience: LOTS of metro. instagram.com/p/vO3-ogKkwE/12 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghWhy Your Brain Loves Good #Storytelling: "Stories trigger empathy only when they create tension" ow.ly/E0HRb #PR13 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @praddnl: Leuk artikel over Brand Journalism in vakblad Communicatie. http://t.co/D1LQHrTri015 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghOur pleasure! RT @AlexiSafarikas: Great meeting about @listminut #pr and #communication @FINNbe new offices! Thx @rafweverbergh18 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghOh, no, Uber, please don't do this: "Uber #PR’s latest trick: trying to scam journalists" buff.ly/1wTQcX5 #reputation20 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh6 scientifically proven ways to increase customer satisfaction at your #PR agency @getmustr buff.ly/1yya7Ms22 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@daithaigilbert @BiellaColeman "Our weirdness is free" is still one of those taglines that pops up in my brain after years.23 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghWhat Prince William & Kate can teach you about customer satisfaction at your #PR agency: buff.ly/1xnC20p23 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @BoredElonMusk: If anyone wants to dress up as me for Halloween, here are schematics for making your own costume. http://t.co/WE5ysc33wL24 days ago · reply · retweet · favorite

Humo 3872 18/11/2014Humo 3871 10/11/2014Humo 3870 04/11/2014Cover 3869 28/10/2014Humo 3868 21/10/2014Humo 3867 14/10/2014

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven