Exclusief: Humo sprak met Anonymous, de hackers

humo-archief Maandag 16 januari 2012 - 08u43, door (rw)

Anonymous heeft geen gezicht, maar de leden hebben wél al vele namen gekregen: hackers, hacktivisten, en zelfs: terroristen.

anonymous

Anonymous is als een resistente bacterie met ambities: amper enkele jaren geleden ontstaan in 'het rioolputje van het internet', vandaag een internationale beweging die wil meespelen op het politieke wereldtoneel.
Leden van Anonymous zijn op het paranoïde af mensenschuw, maar voor Humo wilden een aantal van hen uitzonderlijk het grijnzende masker afleggen.

'Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Donderdag 5 januari zal geen prettige dag geweest zijn voor de IT-afdeling van staalreus ArcelorMittal in België. Op die dag dumpte Anonymous België ongeveer 300 megabyte aan confidentiële gegevens van Arcelor op het internet - buitgemaakt nadat Anonymous erin was geslaagd om enkele databases van Arcelor te hacken.

Eén van de verantwoordelijken van de kraak, die zich op het Anonymous-chatkanaal HighBoy laat noemen, is de dag erna tevreden. De eerste actie van Anonymous België zorgt onmiddellijk voor een aanzuigeffect in het chatkanaal waar de Belgische anons verzamelen. 'Half oktober hebben we beslist om van ArcelorMittal een doelwit te maken,' vertelt hij aan Humo. 'Arcelor maakt miljarden euro's winst, betaalt vrijwel geen belastingen, en beslist met één pennentrek om zeshonderd mensen op straat te zetten. Dat vonden wij niet rechtvaardig. Vandaar de aanval.'

Vorige aanvallen van Anonymous op belangrijke doelwitten leverden vaak gevoelige en pijnlijke informatie op. Dat is bij ArcelorMittal voorlopig niet het geval. 'Geen geheime akkoorden met FN Herstal,' meldt een Anonymous-chatter teleurgesteld nadat hij de bestanden heeft uitgevlooid.

Gevraagd of Anonymous beschikt over gevoelige mails over contacten tussen ArcelorMittal en de politiek of over de belastingstrategie van het bedrijf, is HighBoy kort tegen Humo: 'We zijn ermee bezig.'
'Wens de flikken in elk geval maar welkom in het chatkanaal,' grapt een andere chatter.

***

Anonymous ontstond in 2008 als een uitwas van het online forum 4chan, ook wel liefkozend 'het rioolputje van het internet' genoemd. Op 4chan kan alles. Het is een bastion van vrouwonvriendelijke humor, racistische grappen, kinderporno, dierenporno en veel, véél erger. Waarschuwing: als 4channers zeggen dat ze aanstootgevend zijn, dan ménen ze dat. Wie naar 4chan zou willen surfen, zet maar beter bleekwater klaar om na het bezoek zijn computer in onder te dompelen: zo smerig is het. Het enige wat heilig is voor 4channers, is de vrijheid om al die smeerlapperij online te gooien: censuur is uit den boze.

Uit die overtuiging is Anonymous geboren, zegt Biella Coleman, een Amerikaanse antropologe die al jaren onderzoek verricht naar het fenomeen Anonymous.
Biella Coleman «Op het internet was een video van Scientology opgedoken waarin Tom Cruise raaskalt over de zegeningen van de Church of Scientology. Het is een typische video die de aandacht trekt op 4chan. Een superster die zich belachelijk maakt, dat is lachen - of lulz, zoals zij dat noemen.»

Bekijk het fragment met Tom Cruise:

Toen de video uitlekte, dreigde Scientology met juridische stappen tegen de mensen die de video op YouTube hadden gepost: ze beweerden dat het een gestolen intern document was. Dat wekte de toorn van de 4channers: geen censuur op het internet. Dus maakten een paar 4channers een video, gericht aan de leiders van Scientology. De boodschap was: 'Jullie zijn een doelwit.'

Bekijk het antwoord van Anonymous:

De video is een stukje meesterlijke propaganda, professioneel geproduceerd, met een computerstem die aan de leiders van Scientology meldt dat hun rijk stilaan uit is. De video eindigt met de boodschap: 'Wij zijn Anonymous. Wij zijn overal. Wij vergeten niet. Wij vergeven niet. Verwacht ons.'

Mispak je niet aan de ernstige toon en de dreigende sfeer van de video, zegt Coleman: het hele opzet was een grap, een vingeroefening.

Coleman «Dat geven de betrokkenen zelf toe. Maar wat die jongens niet hadden verwacht: de grap sloeg aan. In heel Amerika en Europa verschenen opeens duizenden mensen voor de deur van Scientology-vestigingen, met Guy Fawkes-maskers op (zoals de held in de sf-film 'V for Vendetta', waarin een vrijheidsstrijder een totalitair regime aanvalt, red.). Anonymous was opeens iets échts geworden.»

Project Chanology, zoals de operatie ('op', in Anonymous-terminologie) werd gedoopt, zou een blauwdruk worden voor latere Anonymous-acties. Sadisme gedrenkt in kille spot en onnozelheid. Puberaal, hysterisch en bloedernstig. Een politieke beweging geboren uit balorigheid: wat kan er treffender zijn voor deze tijden?

CIA-handboek

Ik spreek met Anon 1, zoals we hem op zijn verzoek zullen noemen. Anon 1 behoort tot de inner circle van Anonymous: hij was betrokken bij enkele grote internationale operaties, en beheert mee één van de grootste communicatiekanalen van de groep.

Anons treden in de regel niet als individu naar buiten, maar op voorwaarde van volstrekte anonimiteit wilde Anon 1 Humo wel ontmoeten. Zijn naam wil hij niet kwijt. Ik mag hem niet beschrijven, en evenmin vermelden waar de ontmoeting plaatsvond. Via Biella Coleman weet ik dat hij wel degelijk bij de hogere echelons van Anonymous hoort, maar niet onder welke alias Biella Coleman hem kent, en omgekeerd. Of al die geheimzinnigheid strikt noodzakelijk is, vraag ik. Anon 1 lacht. Smoke and mirrors, zegt hij: 'Ik wil vermijden dat ze morgen aan mijn deur staan.'

Anon 1 sloot zich bij Anonymous aan toen het zich begon te bemoeien met de processen tegen klokkenluider Bradley Manning en WikiLeaks-leider Julian Assange.
Anon 1 «Dat Anonymous gefascineerd was door het concept van WikiLeaks, is logisch. Anonymous is van oordeel dat dingen van algemeen belang niet geheimgehouden mogen worden.
PayPal, Visa en Bank of America draaiden de geldkraan dicht voor WikiLeaks, zogezegd omdat die donaties illegaal waren. Pure hypocrisie: je kon en kunt via PayPal nog altijd probleemloos geld overschrijven naar de Ku Klux Klan en naar neonazi's. Maar naar WikiLeaks niet? Dat is duidelijk politiek gestuurd. Ik vond het goed dat iemand daar actie tegen ondernam. En dus ben ik gaan helpen.»
...

12 reacties

reageer ook 

Zaterdag 21 januari 2012 - 00u38

Ghandi

Kan beter Humon kan véél beter Schrijf niets neer vooraleer je research hebt gedaan. Rule 1& 2 RULE 1 & 2

 

Woensdag 18 januari 2012 - 14u14

voetenvegen

Een tijdje geleden deed een 15-jarige hacker zijn verhaal in Maks! Een nuchtere kijk van een 15-jarige: http://www.maks.be/19280/vlaamse-cyberactivist-15-werkt-aan-nieuwe-playstation-aanval/

 

Woensdag 18 januari 2012 - 02u19

SamRobeyns

humo, jullie bronnenonderzoek mag iets beter, ik vrees dat jullie de realiteit al enkele jaren achterna lopen, dit artikel zou vernieuwend zijn - 5 jaar geleden, nu zijn de genoemde kanalen dood, 4chan is een heel andere richting ingeslagen en nu totaal ongevaarlijk. een beetje jammer voor een magazine dat zichzelf kritisch noemt.

 

Dinsdag 17 januari 2012 - 23u10

seba.kerckhof

Goed geprobeerd humo, maar nee.

 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

beke square

Humo sprak met Wouter Beke: 'Onze plaats in het bed is in het midden'

  Maandag 27 oktober 2014 - 20u00

‘150 man in de zaal, ondanks de concurrentie van Anderlecht.’ Hij glundert een beetje als hij het zegt, fier over zo veel interesse voor zijn Ronde van Vlaanderen. ‘Gisteren in Leopoldsburg, morgen ook ergens in Limburg, overmorgen...’ Ja, overmorgen? ‘Iets met een school of zo.’ Wouter Beke is al enkele weken bezig aan zijn ideologische tournee langs parochiezalen, culturele centra en andere kanalen. Om het uit te leggen. ‘We moeten nú ingrijpen, anders gaat het hele systeem op de fles.’ Lees een fragment

@rafweverbergh op twitter

Naar twitter
rafweverbergh profile

rafweverbergh6 scientifically proven ways to increase customer satisfaction at your #PR agency @getmustr buff.ly/1yya7Ms9 minutes ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@daithaigilbert @BiellaColeman "Our weirdness is free" is still one of those taglines that pops up in my brain after years.22 hours ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghWhat Prince William & Kate can teach you about customer satisfaction at your #PR agency: buff.ly/1xnC20pyesterday · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghRT @BoredElonMusk: If anyone wants to dress up as me for Halloween, here are schematics for making your own costume. http://t.co/WE5ysc33wL2 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghCustomer satisfaction is the holy grail for your #PR agency: here's how to increase it: buff.ly/1nErRER http://t.co/wXIxQ4gWut3 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghWant happier clients at your #PR agency? 6 scientifically proven ways to get more loyal customers: buff.ly/1w3ZLV73 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh6 scientifically proven ways to increase customer satisfaction at your #PR agency @getmustr buff.ly/1z7CYua5 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@ContentHackers might this be an article for you guys to share? finn.be/en/blogs/how-i…5 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@limk thanks for favoriting, guys :)5 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghAnswer by @rafweverbergh to Does a higher customer satisfaction influence sales? qr.ae/DsQq35 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@msuster PR = "lines, not dots" :) I always tell this to startups: journos are like sportscasters, they want to "discover" and follow you5 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh8 "Silent" Benefits of PR, by legendary entrepreneur & VC @msuster buff.ly/1rFfYL65 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh@ramonsuarez I'll call you tomorrow. Currently the tool is not integrated with Zoho (it's freestanding).6 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh6 scientifically proven ways to increase customer satisfaction at your #PR agency @getmustr buff.ly/1zrXlTZ7 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHere's the one #storytelling concept you need to understand to improve your content marketing - instantly. #PR buff.ly/1nmiTvO9 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverbergh"Materialise versterkt positie in ziekenhuizen" (De Tijd) buff.ly/1r93Hyy #betech10 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHere's the one #storytelling concept you need to understand to improve your content marketing - instantly. #PR buff.ly/1rvhqyl16 days ago · reply · retweet · favorite

rafweverbergh profile

rafweverberghHow to improve your content marketing instantly: learn the difference between a subject and an angle | finn buff.ly/1tudW6Z16 days ago · reply · retweet · favorite

imu proefabo
Cover 3869 28/10/2014Humo 3868 21/10/2014Humo 3867 14/10/2014Humo 3866 07/10/2014Humo 3865 30:09:2014Humo 3864 23/09/2014

Wil je als eerste op de hoogte zijn van wat er leeft op Humo.be? Vul hier je e-mailadres in:

Jouw aanraders

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven