Marvin Gaye: van ellende naar Oostende

humo-dossiers Maandag 14 maart 1994 - 12u00

14618_marvingaye-oostende.jpg

Begin jaren tachtig strandde Marvin Gaye, berooid en aan cocaïne verslaafd, in Londen. De Oostendenaar Freddy Cousaert, een part-time concertpromotor, nam Gaye onder zijn hoede, hield hem van de drugs weg en zette hem opnieuw op het juiste spoor. Anderhalf jaar later zou Gaye vanuit Oostende, met de in België opgenomen elpee 'Midnight love'  en vooral met de single 'Sexual Healing' een weergaloze come­back maken.
'Freddy's the best thing that ever happened to Marvin', zegt Gayes vriend en advocaat Curtis Shaw in 'Trouble Man', een BBC-documentaire waarin de laatste jaren van Marvin Gaye aan de hand van interviews gereconstrueerd worden.

FREDDY COUSAERT: In de jaren zestig had ik een r&b-club, en ging regelmatig naar Londen, op jacht naar nieuwe platen. In Londen kwam ik vaak in de Q Club, die voornamelijk door zwarten werd bezocht. Daar leerde ik veel mensen uit de muziekwereld kennen. Je kon er iedere week zowel Jagger als Rod Stewart aantreffen. Die kwamen er inspiratie zoeken (lacht).
Gaandeweg werd ik in het 'zwarte' Londense milieu aanvaard. Op een dag belt de baas van de Q me op: Marvin Gaye zou op kerstavond in de Q optreden. Ik viel bijna achterover, ik vroeg of hij mij aan Marvin kon voorstellen. Ik had nooit durven dromen dat Marvin Gaye twee maanden later aan mijn keukentafel zou zitten.

HUMO: Hoe was hij eraan toe, toen je hem voor het eerst ontmoette?
COUSAERT: Hij verbleef eerst in een sjiek appartement, later in een goedkoop flathotel. Hij snoof onrustwekkend veel cocaïne en was voortdurend omringd door discutabele lieden: dealers en hangers-on. Een Britse toerpromotor had hem een paar weken voordien, na een desastreuze toernee, met amper 5.000 dollar in Londen achtergelaten. Daarmee had hij nipt de retourtickets voor zijn groep kunnen betalen. Hij was volledig blut.

HUMO: Hoe kwam hij uiteindelijk bij jou in Oostende terecht?
COUSAERT
: Een week na die eerste ontmoeting probeerde hij mij thuis op te bellen. Ik was er niet, maar mijn vrouw heeft toen een half uur met hem gesproken. Hij klonk depressief, zei ze. Toen ik terugbelde, bleek hij in Brighton te zitten. Marvin hield van regen en wind, van de eerlijkheid van de zee. Soms ging hij naar de kust, om er op de golfbrekers te zitten. Toen ik hem vertelde dat hij al die dingen à volonté in Oostende kon vinden, besloot hij meteen twee weken op bezoek te komen. We hebben hier toen een appartement voor hem ingericht en voor hem gezorgd als was hij een lid van de familie. Die twee weken werden een maand. We werden vrienden, later zakenpartners. Toen hij zoetjes aan weer de oude werd, heb ik een succesvolle toernee voor hem georganiseerd, met als orgelpunt een concert in het casino van Oostende, dat rechtstreeks door de BRT werd uitgezonden. Hij hield er persoonlijk 55.000 pond aan over en kon het nauwelijks geloven. Daarna heb ik voor hem een contract met CBS Records versierd. Larkin Arnold, een hoge executive van CBS die toen net met Michael Jacksons 'Thriller' in de weer was, kwam persoonlijk naar Oostende. Hij wou zekerheid over de fysieke en mentale toestand van Marvin. Nu, hij was snel overtuigd. 'I can see he is in very good hands', zei hij, en het project werd gefinancierd.

HUMO: Toen begon de ellende.
COUSAERT: Vanuit de States werd veel druk op hem uitgeoefend. Hij zat weer in het zadel, dus was hij voor de zakenlui in Los Angeles opnieuw 'interessant'. Van overal kwamen figuren opduiken die hoopten een graantje mee te pikken.

HUMO Zoals?
COUSAERT: De Newyorker David Ritz, die hier plotseling stond, naar eigen zeggen voor een interview dat in Rolling Stone zou verschijnen. Halfweg dat interview laat Ritz het begrip 'sexual healing' vallen. Marvin zegt dat hij dat een niet onaardige titel voor een song vindt. Na het interview gaan we eten, en Ritz zegt langs zijn neus weg dat hij 10.000 dollar wil, als we 'zijn' titel gebruiken. Marvin en ik vallen bijna van onze stoel. We vertellen Ritz dat we hem zo nodig op de hoes zullen vermelden, en dat is ook gebeurd. Maar in de States is Ritz naar de rechter gelopen, wijzend op die hoesvermelding, én met het verhaal dat hij aan de song 'Sexual Healing' zou hebben meegeschreven. De rechter gaf hem nog gelijk ook, en sindsdien krijgt hij er royalties voor! Ik was er verdorie bij, toen 'Sexual Healing' werd geschreven. Odell Brown en Marvin hebben die song geschreven. Niemand anders.

HUMO: Waardoor is jullie samenwerking afgesprongen?
COUSAERT: In Zwitserland hadden we een rekening op Marvins naam geopend, waar zijn geld op werd gestort. Het probleem was, dat Marvin afwezig was toen de bankformulieren moesten ondertekend worden. Alles was bovendien in het Frans opgesteld, en de bank kon ons niet meteen een Engelstalig document bezorgen. Marvin stelde voor, dat ik als titularis zou optreden. Ik wou dat absoluut niet doen, dus tekende de boekhouder. Een voorlopige regeling. Maar dat probleem bleef maar aanslepen omdat Marvin de zaak altijd maar uitstelde.

Enkele maanden later krijgen we een telefoontje: een ziedende Marvin, die vergeefs had geprobeerd geld van zijn eigen rekening af te halen. De bank aanvaardde zijn handtekening uiteraard niet. Hij dacht dat we hem probeerden te belazeren en schakelde zelfs een advocaat in.

Toen werd ik kwaad. Ik trok naar Zwitserland en bewees zijn ongelijk. Hij draaide bij, maar onze relatie verkilde zienderogen. Uiteindelijk hebben ze hem met een smoes naar de States gelokt: zijn moeder was zogenaamd ziek geworden en wou hem zien. In oktober 1982 is hij naar de States vertrokken. Hij zou twee weken later terugkomen, maar we hebben elkaar nooit meer gezien of gesproken.

HUMO: In de documentaire zegt een vriend van vader Gaye, óók een dominee, dat het hem niets verbaasde toen hij het nieuws van de schietpartij vernam. 'He showed me the gun', zegt hij veelbetekenend.
COUSAERT
: Sterker nog: een artiest wiens naam ik niet zal noemen, maar neem van mij aan dat het een hoogst betrouwbaar persoon is, vertelde me dat hij een paar weken vóór Marvins dood nog met diens vader heeft gesproken. Ook hij had het wapen te zien gekregen en vader Gaye had er zelfs aan toegevoegd: 'I'm gonna take him out before some white man does it.

Patrick De Witte

1 reactie

reageer ook 

Dinsdag 26 mei 2009 - 01u01

Frosty69

Ik heb met Marvin pinten gedronken niet veel, maar wij hebben een zeer aangenaam gesprek gehad over muziek, in de "Taverne Coconut" op de zeedijk te Oostende, werkelijk iets onvergetelijk die gesprekken zalig!! met een zo groot artiest een gesprek voeren als vrienden!! niets afstandelijk echt als een vriend! zo simpel en eerlijk was deze mens!! echt een herrinering om te koesteren een pracht mens en ongecompliceerd. eerlijk! Jammer dat hij er niet meer is! ik koester de grdachte dat ik met hem.

 

Reageer ook

Humo login:

(wordt nooit getoond)

Of login met facebook:

Nu in Humo

Amateurs

Het nieuwe tv-seizoen: Amateurs

  Maandag 1 september 2014 - 11u00

We zijn allemaal ama­teurs, we leven niet lang genoeg om iets anders te zijn.’ Het is een uitspraak van ­Charlie ­Chaplin, die voor Marc Van Eeghem (53) de nieuwe VTM-fictiereeks ‘Amateurs’ perfect samenvat. De serie draait rond het amateurtoneel­gezelschap De Pajotters, waarvan Van Eeghem als Jan Delvo de enthousiaste bezieler is en waarvoor hij deurenkomedies zoals ‘De lavabo van tante Jos’ regisseert. Lees een fragment

Humo 3860 26/08/2014Cover 3859 19/08/2014Cover 3858 12/08/2014Humo 3857 05/08/2014Humo 3856 29/07/2014Humo 3855 22/07/2014

Jouw aanraders

nieuws op twitter

Naar twitter
VTMNIEUWS profile

VTMNIEUWSDeze man kon wat de stadsdiensten van Brugge niet lukte: de zwarte zwaan vangen vtmnieu.ws/1ltRMxS http://t.co/rVHBEpFQG96 minutes ago · reply · retweet · favorite

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven