Luidst pocht, best pocht: Levenslessen van Apple

, door (jme)

Om maar meteen duidelijk te zijn: Apple is niet de multimediale innovator die het beweert te zijn, maar een langgerekte marketingcampagne. Fans beweren dat het bedrijf de bestaande ingrediënten van smartphones, tablets en laptops op de perfecte manier combineert, dat het al die producten in een aantrekkelijke, gelikte vorm giet en het geheel op een verfijnde, stijlvolle manier naar buiten brengt. Dat is inderdaad wat Apple doet, maar revolutionair is een dergelijk business plan allerminst. Toch beweert Apple dat het wél revolutionair is – een behoorlijk effectieve manier om klantvolk aan te trekken. Luidst pocht, best pocht.

'U merkt het: alles gaat om stijl en allure'

Het team van Conan O'Brien maakte een geinig filmpje over de draadloze Apple-oortjes van de iPhone 7:

De exorbitante prijzen van Apple-producten worden overigens niet gerechtvaardigd door de gebruikte hardware. De klant betaalt voor het design en voor de status die hun producten hen verlenen – dat doet overigens denken aan de dwaze Zweedse trend om zoveel mogelijk te verspillen, louter ter bewijs dat ze zich dat kunnen veroorloven. Bekijk een parodie hieronder:

Apple werft meer klandizie door marketing dan door vernieuwing: een gelikt design, slim inspelen op de markt en onnavolgbaar hoogdravende verkoopspraatjes volstaan. En ja, dat hameren op ‘innovatie’ is het belangrijkste praatje van allemaal.

De Apple-methode is echter ook toepasbaar in het dagelijks leven. Koop kranen waar het water aan de bóvenkant uit stroomt! Zoals een drinkfontein, zegt u? Welnee, een drinkfontein staat toch niet in huis, dus dit is volstrekt nieuw. Heeft u nog houten tafels op vier poten in huis? Walgelijk oubollig, als u het ons vraagt – vervang die gedrochten door een egale witte plaat met in het midden één poot. Stijlvol, gestroomlijnd, ultramodern. Een auto met zetels is al minstens even afgezaagd, dus u installeert best enkele hangmatten in uw wagen in plaats van stoelen. Liefst witte. Dat de schedels van de passagiers castagnettegewijs tegen elkaar plonken bij een ongeval, is niet van belang. Nieuwe schoenen gekocht? Veters geven een slordige indruk, dus die haalt u er best uit. Vervolgens kan u de schoenen wit verven en met secondelijm aan uw voet vastlijmen.

Wat gebeurt er wanneer Apple-fanaten een Motorola voorgeschoteld krijgen, terwijl men hen wijsmaakt dat het een iPhone-prototype is? Juist ja: niets dan lof en complimenten voor de vernieuwingen. Check het hier: 

U merkt het: alles gaat om stijl en allure. Bekijk het zo: Apple verkoopt u een bladgouden scooter, terwijl andere bedrijven u sportmotoren verkopen. Er kan weinig mee misgaan en het ziet er stijlvol uit, dus een ramp is het niet – maar we smeken u: noem het niet innovatie.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De website van Humo maakt gebruik van cookies.   Meer info   Deze melding niet meer weergeven