Muzikanten over de aanslagen van 11 september 2001

, door (kt)

Ryan Adams

‘De Twin Towers zitten in ongeveer elk shot van de clip bij ‘New York, New York’, en die kwam uit op – jawel – 11 september 2001. Ik wilde niet dat hij vertoond zou worden, want voor je ’t weet word je beticht van lijkenpikkerij. Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk is-ie na een paar dagen uit roulatie genomen. Het grappige is dat de clip eigenlijk een ode is aan ‘Friends’, een serie waar ik ooit door geobsedeerd was’

 

Prince

‘I got to get ready for the bomb / Osama bin Laden get ready to bomb / Osama bin Laden get ready to bomb / America: you better watch out / 2001: hit me!’ 

Prince voorspelt de aanslagen op het WTC al op 23 december 1998, tijdens een aftershow in concertzaal Tivoli in Utrecht. Of, gesteld dat u minder geloof hecht aan ’s mans Nostradamus-kwaliteiten: hij improviseert een kek stukje funkpoëzie.

Liam Gallagher

‘Ik dacht: laten we ze maar de laatste eer bewijzen, voor ze jullie hier opblazen’ 

Liam Gallagher voorspelt de aanslagen in het voorjaar van 2000, als hij in de New Yorkse MTV-studio komt uitleggen waarom de skyline van Manhattan op de hoes van ‘Standing on the Shoulders of Giants’ afgebeeld staat.

David Bowie

‘In het weekend zijn we weer in ons appartement getrokken. Mijn maag heeft een volle week overhoop gelegen, en ik voelde me vreselijk depressief. Maar we hebben er geen seconde aan gedacht uit Manhattan te verhuizen’ 

David Bowie zat in de studio in Upstate New York te werken aan ‘Heathen’ toen het WTC werd getroffen, zijn vrouw Iman en hun dochter zaten thuis, vlakbij Ground Zero.

Karlheinz Stockhausen

‘Het allergrootste kunstwerk dat ooit denkbaar was, in de hele kosmos. Geesten die een performance bedenken waarvan wij niet eens kunnen dromen in de muziek; tien jaar aan een stuk repeteren als gekken en zich fanatiek voorbereiden op dat ene concert waarbij ze hun leven geven: stel je voor! Mensen die zo gefocust zijn op een performance die 5.000 anderen in één klap naar het hiernamaals stuurt. Daarbij vergeleken zijn wij componisten niks’

Amper 6 dagen nadat het WTC in elkaar stort, filosofeert de Duitse avant-gardecomponist Karlheinz Stockhausen tijdens een persconferentie in Hamburg hardop over de artistieke kwaliteiten van het Al Qaeda-plan. De aanwezige journalisten tasten naar hun hartstreek, z’n geplande concertreeks wordt afgelast.

Thurston Moore, destijds frontman bij Sonic Youth

‘Onze studio was gelegen in Murray Street, in de schaduw van het WTC. Een buurt die normaal gezien gonsde van de bedrijvigheid, maar nu bleef iedereen weg. Behalve wij: ’t was een emotionele tijd, want we moesten voor onszelf uitmaken of we zouden blijven, of toch maar uitwijken naar pakweg Memphis, Tennessee. Uiteindelijk besloten we de buurt en onze werkplek opnieuw te claimen’

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan