U wil reageren op een artikel in Humo, uw mening over een heet hangijzer ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld?

Privatisering NMBS

Vrijdag 25 augustus 2017 - 21:07

Volgens minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) ligt de privatisering van de NMBS op -tafel, maar -volgens -premier Charles -Michel (MR) is dat niet aan de orde. Als haast alle excellenties van de meerderheidspartijen zich in allerlei bochten wringen om iets te ontkennen, zien we meestal de bui wel hangen.

Wat nog het meest stoort, is dat zij hun kiespubliek menen om de tuin te kunnen leiden met hun vage betogen. Eerlijker zou zijn dat ze voor de verandering eens de waarheid zeggen: het in de etalage zetten van onze overheidsbedrijven moet dienen om begrotingstekorten weg te werken en schulden terug te betalen.

De treinreiziger mag zich alvast voorbereiden op duurder vervoer, minder dienstverlening en misschien zelfs minder veiligheid. Vergelijk maar eens de toestand van de -Britse spoorwegen vóór en na de privatisering. De NMBS torst een zware schuldenlast. Als de overnemer die moet wegwerken, zal dat misschien leiden tot ontslagen en duurdere treintickets en abonnementen. En om winst te kunnen maken, zal er ook gekeken worden naar het aantal stopplaatsen en de frequentie. Niet echt wenselijk in tijden dat men minder auto’s op de weg wil.

Overheidsbedrijven moeten in handen van de overheid blijven omdat zij een cruciale rol spelen in het functioneren van een land. Dat wegzetten als communisme is niet correct.

M. De Smedt, Londerzeel.