U wil reageren op een artikel in Humo, uw mening over een heet hangijzer ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld?

Onderwijs

Vrijdag 1 september 2017 - 21:04

Door het geruzie over de nieuwe eindtermen begon ik mij af te vragen hoe dat het kan dat medeleerlingen in de tweede graad van het ASO niet weten wat bijvoorbeeld een atoombom is, terwijl er andere leerlingen te zitten wachten om gevoed te worden met nieuwe leerstof. Ik ben ervan overtuigd dat zij zich ook mogen ontwikkelen op ASO-niveau, maar dat moet niet ten koste gaan van andere leerlingen die nood hebben aan progressie. Ik heb al vaker gehoord dat de leerlingen die in het secundair onderwijs bijna niets moeten doen om monsterscores te halen, op de verkeerde plek zitten. Maar ze kunnen nergens terecht om in hun tempo te leren. Er zijn wel degelijk kinderen die met de capaciteiten worden geboren om op hun 14de of 15de al op universitair niveau te studeren. Hoewel kleine Einsteins onze toekomst zijn, krijgen ze niet de kans om zich in een degelijk tempo te ontwikkelen op een voor hun ouders financieel verantwoorde manier. 

Het onderwijssysteem is vastgeroest, maar op de één of andere manier moeten we toch een alternatief kunnen vinden voor het huidige systeem.

Naam en adres bekend.