Beste boeken Beeld HUMO
Beste boekenBeeld HUMO

humo gidstleesplezier

Dit zijn de 22 beste boeken van 2022 tot nu toe

Het is paasvakantie én boekenweek, dus hoog tijd om er eens een goed boek bij te nemen. Nog op zoek naar goed boek? Dat treft: we hebben er 22 op een rij gezet.

Redactie

1. Edouard Louis: ‘Veranderen: methode’ ★★★★★

‘Dit boek getuigt van een schier bovenmenselijk doorzettingsvermogen, een fenomenale absorptiekracht en een opmerkelijke trouw. Louis kotst zijn verleden letterlijk uit – zijn klasse, zijn familie, zichzelf – maar valt het uiteindelijk niet af. De klassenmigrant wordt nooit een klassenverrader.’

2. Annie Ernaux: ‘Het voorval’ ★★★★★

‘Door de koudbloedige, zakelijke blik op zichzelf en op haar herinneringen (ze wil ‘weerstand bieden tegen de lyriek van de woede of de pijn’) slaagt Annie Ernaux erin elke lezer, ook de mannelijke, op huiveringwekkende wijze te doen inzien wat voor een ingrijpende, levensveranderende ervaring een (afgebroken) zwangerschap is.’

3. Wessel Te Gussinklo: ‘De expeditie’ ★★★★½

‘Achteraf bekeken is het onbegrijpelijk dat hij zijn schrijfsels destijds niet aan de straatstenen verkocht kreeg, want ook in dit werk etaleert Te Gussinklo zijn rijke stijl, zijn jaloersmakend scherp psychologisch inzicht, zijn kraakheldere beschrijvingen en precieze woordkeuzes.’

4. Donald Niedekker: ‘Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost’ ★★★★½

‘De vertellende toon zorgt voor grammaticale buitelingen die je geregeld eens een stukje opnieuw doen lezen, maar het voelt tegelijk alsof de geest van de bevroren dichter in het boek gevangen zit en pagina per pagina verder ontdooit.’

5. Hanya Yanagihara: ‘Naar het paradijs’ ★★★★½

‘Yanagihara kroont zich in dit voortreffelijk vertaalde huzarenstukje opnieuw tot keizerin van de sprankelende details, de perfect geconstrueerde scènes, de psychologische diepgang en de maatschappelijk relevantie.’

6. Auke Hulst: ‘De Mitsukoshi Troostbaby Company’ ★★★★½

‘Hulst verkent zijn eigen verdriet door eromheen te lopen, het om te draaien en binnenstebuiten te keren, en zo vanuit alle perspectieven te bekijken. Hij bewijst daarmee de kracht van sciencefiction om buiten onze dagelijkse werkelijkheid te treden en tot nieuwe inzichten te komen.’

7. Hendrik Vos: ‘Dit is Europa’ ★★★★½

‘Vos slaagt er op meesterlijke wijze in om het Europese project te vermenselijken en toont dat het altijd een kwestie was van kleine stapjes vooruit, niet van allesomvattende revoluties.’

8. Abdulrazak Gurnah: ‘Paradijs’ ★★★★☆

‘‘Paradijs’ is een rijke, veelomvattende reflectie op kolonialisme, slavernij, thuisloosheid, godsdienst en de kracht van verhalen, dat enigszins te vergelijken valt met het betere werk van Salman Rushdie.’

9. Leslie Kaplan: ‘Het exces/De fabriek’ ★★★★☆

‘In een lethargisch ritme en een bewust onpersoonlijke schriftuur toont Kaplan adequaat de doodse, mechanische wereld van de fabriek. Het is een plek die de mens verhindert volwaardig mens te zijn, om te denken, te verlangen, zich te verzetten en met anderen solidair te zijn.’

10. Atte Jongstra: ‘Cholerastad’ ★★★★☆

‘Behalve die mondkapjeshandel en de desinformatie rond de ziekte duiken in het boek overal parallellen op met de coronapandemie, en iedere keer doen ze je glimlachen.’

11. Peter Middendorp: ‘Neven’ ★★★★☆

‘176 bladzijden telt het boek, en net als in een goede column staat er niet meer in dan erin moet staan. Middendorp heeft zich beperkt tot wat ertoe doet, en heeft wat niet noodzakelijk is eenvoudigweg niet opgeschreven.’

12. Julie Otsuka: ‘De zwemmers’ ★★★★☆

‘Kundig verlegt de auteur haar blik van de zwemmersgemeenschap naar de relatie tussen Alice en haar afwezige dochter, die zichzelf aanspreekt in de je-vorm, waardoor haar verwijten extra hard binnenkomen.’

13. Martin Michael Driessen: Het licht aan het einde van de loop’ ★★★★☆

‘De truc met een verteller die geen mens is, is natuurlijk al eerder toegepast. Maar pas in de vaardige vingers van rasverteller Martin Michael Driessen wordt helder hoe zo’n spitsvondig perspectief een verhaal spanning, pit en prikkeling kan bezorgen – om humor niet te noemen.’

14. Miriam Toews: ‘Niemand zoals ik’ ★★★★☆

‘Gaandeweg groeit ‘Niemand zoals ik’ uit tot een prachtig eerbetoon aan onvoorwaardelijke zussenliefde. Hartverscheurend en toch niet melig: zo lezen we ze niet elke maand.’

15. Jon McGregor: ‘Het woord voor rood’ ★★★★☆

‘Het boek heeft een ‘voor’ en ‘na’, waarbij het eerste deel leest als een thriller en het tweede deel veel trager, bedachtzamer, en psychologisch gelaagder is. De twee luiken vormen niet alleen een intiem relaas van een loodzwaar herstel, maar ook een verkenning van wat heldendom en mannelijkheid vandaag de dag nog betekenen.’

16. Sarah Hall: ‘Het atelier’ ★★★★☆

‘Hall verwerkt de mozaiëk van geheugenflarden tot een uitdagend geheel. ‘Het atelier’ is een relationele snelkookpan met zowel teder dampende seksscènes als van kots en wanhoop vergeven taferelen.’

17. Marieke Lucas Rijneveld: ‘Komijnsplitsers’ ★★★★☆

‘Voortdurend blijft ‘Komijnsplitsers’ steken en schuren, tussen de snik van de smartlap en de spotlach van het sprookje in, op een pachtgrond van de Grote Poëzie.’

18. Tove Ditlevsen: ‘De gezichten’ ★★★★☆

‘Zelf gooit Ditlevsen vooral hoge ogen met haar combinatie van messcherp psychologisch inzicht en haar klassieke maar heldere schrijfstijl. Net als veel meesterwerken balanceert ‘De gezichten’ soms op het randje van de onleesbaarheid.’

19. Christoph Ransmayr: ‘De sluismeester’ ★★★★☆

‘Ransmayr creëert een wereld om in te verdwijnen, en een verhaal over schuld en spijt dat je even makkelijk opslorpt als weer uitspuwt.’

20. Ramsey Nasr: ‘Nasr compacter’ ★★★★☆

‘Het sterkst zijn de gedichten geschreven in opdracht of naar aanleiding van de actualiteit. Daarin schiet Nasr van zoet romantisch naar pijnlijk concreet, en toont hij wat de dichtkunst in eenieders dagelijks leven vermag.’

21. Julian Sancton: Waanzin aan het einde van de aarde ★★★★☆

‘Een meeslepend verhaal over de epische ontdekking van nieuwe horizonten, zonder de wrange koloniale nasmaak van verovering en onderwerping. Dankzij de dagboeken slaagt Julian Sancton er buitengewoon goed in de gevoelens, geuren en geluiden tijdens de reis tot leven te wekken.’

22. Carmien Michels: ‘Vaders die rouwen’ ★★★★☆

‘De verhalen geven een rauwe pijn prijs, een onherstelbaar verdriet dat de vaders met zich meedragen. Van het laatste verhaal, met de prachtige titel ‘Paarden eten mijn dromen op’, moet je even bekomen.’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234