null Beeld BELGAIMAGE
Beeld BELGAIMAGE

BOEK★★★☆☆

Het bedenken van de avonturen in ‘Fairy Tale’ lijkt zoveel energie te vergen van Stephen King dat er nog weinig fut overbleef om ze in sprankelende taal te gieten

Caroline De Ruyck

Hij vierde zopas zijn 75ste verjaardag, maar aan zijn pensioen denkt Stephen King nog lang niet. ‘Wat moet ik anders dan schrijven?’ vroeg hij zich in een interview af. Voor de centen hoeft de Amerikaanse bestsellerauteur het al lang niet meer te doen. Sinds hij in 1974 debuteerde met ‘Carrie’, de griezelklassieker die zijn vrouw Tabitha net op tijd uit de prullenbak van hun huurtrailer redde, schreef hij zo’n half miljard dollar aan thrillers, kortverhalen en filmscenario’s bij elkaar. Het geheim van dat monstersucces? ‘Ik ben het literaire equivalent van een Big Mac met friet. Geen haute cuisine, maar wel onweerstaanbaar,’ lachte King ooit. Bescheiden praat van een groot verteller, over wie literatuursnobs vaak nog altijd wat schamper doen. Ze weten niet wat ze missen: recensenten met een opener blik noemen hem intussen de chroniqueur van smalltown Amerika, of zelfs de Bruce Springsteen van de literatuur. Van Barack Obama kreeg King de National Medal of Arts, en ook The Sunday Times is fan: de Britse krant stak hem recent de Award for Literary Excellence toe, een prijs die ook al naar Harold Pinter, Ian McEwan en Margaret Atwood ging.

Wie King anno 2022 nog altijd associeert met de horror uit ‘Carrie’ of ‘The Shining’, of met pulp, moet dringend bijlezen. ‘De mist’, ‘Desperation’ en ‘De buitenstaander’ gaan bijvoorbeeld veel meer over mensen dan over monsters. En ‘Lisey’s verhaal’, ‘Verlichting’ en het recentere ‘Billy Summers’ zijn stuk voor stuk spannende, gelaagde vertelsels, hooguit gedresseerd met een klein bovennatuurlijk toefje, alsof King zijn fans van het eerste uur niet wilde teleurstellen.

null Beeld Boekerij
Beeld Boekerij

Maar in zijn nieuwe roman komt het bovennatuurlijke op volle kracht terug. Ook al heet het boek ‘Fairy Tale’, aan Disneysprookjes doet de miljoenenseller nog altijd niet. Ook ‘Fairy Tale’ start met een overtuigend portret van doodgewone mensen in provinciaal Amerika. Een dorpje in Illinois, in dit geval, waar tiener Charlie zijn moeder heeft verloren bij een tragisch ongeluk en zijn vader elke avond naar de fles ziet grijpen. Tot de man het ‘ongelooflijk zat is om altijd zo ongelooflijk zat te zijn’ en hulp zoekt bij de AA. Ook Charlies leven neemt een wending wanneer hij vriendschap sluit met zijn buurman Howard en diens hoogbejaarde herdershond Radar. Na de dood van de kluizenaar erft Charlie behalve zijn ‘Psycho’-huis op de heuvel ook zijn gammele schuur met een ‘andere wereld’ eronder. Een wereld waar booswichten hun onderdanen letterlijk kleurloos en monddood maken, maar waar zich ook een magische zonnewijzer bevindt die de zieke Radar zou kunnen genezen. En zo ontaardt een schets van suburbia gaandeweg in donkere fantasy.

In wat volgt, gooit King alle sluizen open. Charlies queeste door het vervloekte koninkrijk wordt uitgesmeerd over 400 bladzijden vol bizarre ontmoetingen, pratende beesten en heldhaftige gevechten. Dat alles lardeert King met talloze knipogen naar zijn favoriete sprookjes, legendes en sf-films, van ‘Repelsteeltje’ en ‘De drie biggetjes’ tot ‘Star Wars’ en ‘The Hunger Games’: veel te veel om het ook voor niet-fans aangenaam te houden, en zelfs voor de liefhebber gewoon erg vermoeiend. Hoe verder Charlie afdaalt in wonderland (ja, nog zo’n verwijzing), hoe matter Kings schrijfstijl wordt. Alsof het bedenken van al die avonturen zoveel energie vergde dat er nog weinig fut overbleef om ze in sprankelende taal te gieten. Zelf beleefde King tijdens de pandemie nochtans veel lol met deze allegorie op Trumpiaans Amerika, beweert de overtuigde Democraat met een uitgesproken afkeer voor de ex-president. Jammer dat al die schrijfpret na de pakkende prelude zelden op de lezer overslaat, winderige reuzinnen en dwergen met vuile manieren ten spijt.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234