null Beeld Arbeiderspers
Beeld Arbeiderspers

BOEK★★★★☆

In de huiveringwekkend goede gedichtenbundel van Eva Gerlach staat geen woord te veel

Dieuwertje Mertens

In Eva Gerlachs poëzie staat geen woord te veel. Zinnen worden voortijdig afgebroken, onderwerp, persoonsvorm of leestekens worden weggelaten.

De nadruk komt te liggen op woorden die ontbreken. De dichter speelt in de negen cycli met korte gedichten met tegenstellingen, omkeringen en haperingen in de vorm van regelafbrekingen. Er gaat een zekere urgentie van uit, alsof haast is geboden. Zit de dood de auteur en de vertellers op de hielen?

Hoewel ‘Hier’ recht naar het hart gaat, is Gerlach bijna nergens sentimenteel. In de cyclus ‘Virus’ waakt de verteller wanhopig naast haar geliefde, die geveld is door een virus. Ze probeert de dood te bezweren: ‘Zolang ik je beetheb kan je / niet dood hoe stil je ook ligt’. En: ‘Hoe krijg ik je samen hoe heel / stil mag je zijn hier breekman (...) schreeuwend om losgelaten / vastgehouden te zijn (...)’.

In het laatste gedicht staat ‘hij’ op de ladder. Hij schildert het huis. Is hij weer op de been? Voor hoelang nog?

Er mag dan geen ontsnapping mogelijk zijn, er is wel beweging. Gerlach besluit, achteloos doelbewust: ‘en ik raap mijn bal op / loop verder.’

Een huiveringwekkend goede bundel van één van de allerbeste Nederlandse dichters.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234