null Beeld Meulenhoff
Beeld Meulenhoff

BOEK★★★☆☆

Thomas Olde Heuvelt schrijft net als Stephen King over het monsterlijke in de mens, maar voorlopig met meer clichés en minder diepgang

Caroline De Ruyck

Wie een deal sluit met de duivel, wordt vroeg of laat beduveld. In ‘November’ van Thomas Olde Heuvelt verkopen de bewoners van een dorpje in de Pacific Northwest hun ziel aan Satan. Elke november verwacht hij een wederdienst, in ruil voor een nieuw jaar vol voorspoed in de ‘gelukkigste straat ter wereld’.

Ook al klinkt de premisse simpel, Olde Heuvelt heeft u bijna vijfhonderd pagina’s lang bij uw nekvel in deze faustiaanse thriller over bezoedeld geluk. Nog meer dan aan Faust refereert ‘November’ nadrukkelijk aan ‘The Ones Who Walk Away from Omelas’, Ursula K. Le Guins allegorie over privileges en hoe daar altijd wel iemand voor opdraait. ‘Verbaast het je hoe makkelijk mensen wegkijken van onrecht als ze er zelf gelukkiger van worden?’ vraagt buurman Harry aan rechter Ralph, de door wroeging gekwelde protagonist in deel twee van ‘November’.

Olde Heuvelt wordt weleens het Nederlandse neefje van Stephen King genoemd, en niet zonder reden: net als King schrijft hij over het monsterlijke in de mens, maar met meer clichés en minder diepgang dan de Amerikaanse thrillerkoning. Ooit komt hij met een horrorroman die niet moet onderdoen voor pakweg ‘The Shining’ of Shirley Jacksons ‘The Haunting of Hill House’.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234