Pakketten worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van bol.com in het Nederlandse Waalwijk.  Beeld BELGAIMAGE
Pakketten worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van bol.com in het Nederlandse Waalwijk.Beeld BELGAIMAGE

e-commerce

Waarom Belgen noodgedwongen doorklikken naar webwinkels over de grens: ‘Dringend werk maken van een wettelijk kader’

Hoewel meer Belgen vorig jaar onlineaankopen hebben gedaan, is het aandeel van e-commerce in de omzet van Belgische bedrijven gedaald. Dat blijkt donderdag uit de jaarlijkse barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie.

Ann De Nil

In 2020 kocht 73 procent van de Belgen volgens de barometer al eens iets online. België scoort daarmee ruim boven het Europese gemiddelde (65 procent), maar nog aanzienlijk onder de buurlanden. Vergeleken met 2019 gaat het om een stijging met 7 procent. ‘De coronacrisis heeft consumenten die nog nooit iets online hebben besteld, de sprong doen wagen’, licht Karim Benseghir van de FOD Economie toe. Voorts nam ook de frequentie van de onlineaankopen toe en gaven Belgen meer uit op het internet.

Nederlandse spelers als bol.com

Opvallend is dat, hoewel meer mensen online bestelden, het aandeel van webverkoop aan consumenten in de omzet van de Belgische bedrijven is gedaald. Terwijl het in 2018 nog om 15,5 procent ging, nam het aandeel af tot 15,1 procent in 2019 en zakte het verder weg tot 13,8 procent in 2020.

Veel meer dan andere Europeanen kopen Belgen dan ook aan bij buitenlandse webwinkels, zoals de Nederlandse spelers bol.com en Coolblue. In de laatste drie maanden van 2020 klopte 42 procent aan bij verkopers uit andere Europese landen. Het Europese gemiddelde voor onlineaankopen via buitenlandse webwinkels ligt met 17 procent fors lager.

Belgische e-commerce hinkt al jaren achterop

Op logistiek vlak hinkt de Belgische e-commerce dan ook al jarenlang achterop, onder meer door de regels rond avond-, nacht- en weekendwerk die in ons land strenger zijn dan bij onze buren. Bij de onderhandelingen over de federale begroting in oktober, lag het dossier al op tafel, maar werd de hete aardappel nogmaals doorgeschoven naar de sociale partners, die zich opnieuw samen over de kwestie moeten buigen.

‘Inspanningen leveren’

Volgens staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel (MR) kan België nog inspanningen leveren op het vlak van e-commerce. Dat kan volgens hem dan wel best passen in een breder kader rond arbeid, niet alleen in de logistieke centra, maar ook in de deeleconomie of voor Uber bijvoorbeeld.

Maar de e-commerce is niet alleen afhankelijk van de logistiek, benadrukt Michel. Hij pleit onder meer ook voor het ondersteunen van kmo's en zelfstandigen bij het ontwikkelen van onlineverkoop. Uit de barometer van de FOD Economie blijkt dat momenteel maar een kwart (24 procent) van de kmo's online verkoopt.

‘Pijnlijk’

‘Deze cijfers maken opnieuw pijnlijk duidelijk dat onze Belgische economie een groot potentieel aan inkomsten rond e-commerce verliest aan het buitenland’, reageert staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). ‘We moeten dus dringend werk maken van een wettelijk kader dat de ontwikkeling van de e-commerce in ons land stimuleert in plaats van afremt.’

(Trouw)

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234