De Warmste Week: lopen tweeduizend goede doelen elkaar niet voor de voeten?

, door (eva christiaens)

26
vrijbeeld

“Voor een filmpje van de Belgische Defensie mochten we met een aantal sterrenouders letterlijk boven de wolken gaan vliegen”, zegt Sharon Geirnaert van vzw Boven De Wolken, die gisteren het startschot mocht geven van De Warmste Week van Studio Brussel. De organisatie fotografeert overleden baby’s na de geboorte, om de ouders een blijvende herinnering te geven aan hun sterrenkindje. Ze kreeg dit jaar een indrukwekkende marketing cadeau van de VRT, en die loont. Deze week worden er zo’n 191 acties georganiseerd voor de vzw, meer dan het dubbele van vorig jaar. Toen leverden 70 acties al 148.000 euro op.

Dat De Warmste Week heel wat verenigingen een flinke boost geeft, weet ook de Koning Boudewijnstichting, die samen met de VRT een bevraging deed bij meer dan 700 vzw’s na de editie van 2016. Zo’n zeven op de tien organisaties zeiden dat hun naamsbekendheid was toegenomen dankzij De Warmste Week. Een vijfde zag hun aantal schenkers toenemen en zo'n tien procent van de vzw’s kon meer vrijwilligers aantrekken. 

'‘Je kan je afvragen of de vrije keuzes van de acties wel zorgen voor een optimale verdeling van de opbrengst’' Roeline Ham van het Antikankerfonds

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: