Indiaas kanaal op de hielen van YouTube-koning Pewdiepie: palmt India het internet in?

, door (kevin lau)

518

Tenzij u leeft op YouTube komt u wellicht uit de lucht gevallen, maar voer Pewdiepie vs T-Series in op Google en u komt uit op vijftig miljoen zoekresultaten. De abonneewedloop tussen de twee kanalen leverde ludieke taferelen op en beide kanalen zagen hun volgersaantallen exponentieel stijgen. Maar wat op het eerste gezicht een nek-aan-nekrace lijkt, is eigenlijk een verloren strijd.

Volgens cijfers van Socialblade worden de video’s van T-Series – vooral muziekclips en filmtrailers uit Bollywood – sinds vorige zomer consequent drie miljard keer bekeken per maand, terwijl Pewdiepie met moeite 500 miljoen maandelijkse views haalt. En dus richten Netflix, Google en andere consorten uit Silicon Valley nu meer dan ooit hun blik op India, het land met de grootste democratische internetpopulatie ter wereld. De Chinezen – en hun Great Firewall, vooral – zijn immers niet happig op buitenlandse websites als YouTube.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: