Dimitri Verhulst - De intrede van Christus in Brussel

, door ()

8
7307_catalogue_11728_detail.jpg

Hij kan een Senegalees hoertje in een taalregister dat haar totaal niet op het schaars geklede lijf geschreven staat toch op een geloofwaardige manier een versie van het Frank Vandenbroucke-drama laten neerzetten: controleer het maar in zijn recent verschenen 'Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten'. (Ik bedoel: controleer het écht, lees dat boekje om uzelf een plezier te doen, 't is één van de strafste stoten uit de recente Vlaamse letterkunde.) En nu durft Verhulst het aan een boek te schilderen, tegen Ensor op: 'De intrede van Christus in Brussel' (Contact). Het is, naar het voorbeeld van de Oostendse meester, een satirisch portret; een land wordt veelkleurig in zijn hemd gezet.

De komst van Christus naar Brussel, op een 21ste juli, wordt dit keer aangekondigd middels een persbericht, want we zijn in de modernste tijden: het tijdperk dat Verhulst vat in zijn romanesk tableau is dat van deze drôle de guerre linguistique die we nu al vierhonderd-en-zoveel dagen beleven.

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: