Aangeboden door Zespri

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Humo zijn hier niet bij betrokken.

Hoe sterk is uw immuunsysteem? “Vitamine C is cruciaal om je lichaam te beschermen tegen infecties”

null Beeld Zespri™
Beeld Zespri™

In tegenstelling tot de klassieke middeltjes die u doorgaans aanwendt wanneer u zich wat belabberd voelt, is de échte sleutel tot een fit lijf simpelweg te vinden in de supermarkt. Hoezo, vraagt u zich af? Voor een sterk immuunsysteem is een gezond, gevarieerd eetpatroon onontbeerlijk. En wie niet graag in de potten roert, kunnen we alvast geruststellen: vitaminerijke voeding eten is makkelijker dan u denkt.

Over eten circuleert enorm veel onzin. Daarom halen we er een expert bij: Laura De Geyter, docent voedings- en dieetleer aan de UCLL en diëtiste.

De omgekeerde driehoek
Laura De Geyter: “Hoe maak je gezonde keuzes? De omgekeerde voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven is een goede leidraad. Van dierlijke vetten en rood (onbewerkt) vlees heb je het minst nodig. In het midden staan vis, melkproducten en plantaardige alternatieven, kaas, eieren en gevogelte. Bovenaan staan groenten, fruit, peulvruchten, (volkoren) graanproducten, brood en aardappelen, oliën, noten en zaden. Allemaal plantaardige producten, die van nature rijk zijn aan vezels en een goede bron van vitaminen en mineralen vormen. Ze bevatten gezonde onverzadigde vetzuren en zijn rijk aan vocht. Bovendien zijn ze arm aan ongezond verzadigd vet, cholesterol en calorieën.”

Laura De Geyter, docent voedings-en dieetleer aan de UCLL en diëtiste Beeld
Laura De Geyter, docent voedings-en dieetleer aan de UCLL en diëtiste

Vatbaar voor infectie
Laura De Geyter: “Eén van de redenen waarom groenten en fruit een belangrijke rol spelen in het functioneren van je immuunsysteem zijn de hoge concentraties vitamine C die je in sommige soorten vindt. Vitamine C speelt als antioxidant een belangrijke rol in je afweersysteem. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een ernstig vitamine C-tekort vatbaarder zijn voor infecties, en dat vitamine C de ernst en duur van de symptomen van een verkoudheid vermindert. Als je ziek wordt, verbruikt je immuunsysteem er meer van en heb je er dus ook meer van nodig. Heb je het gevoel dat je weerstand een boost kan gebruiken? Dan is vitamine C op je bord essentieel.”

Meer groenten en fruit
Laura De Geyter: “De beste manier om je immuunsysteem krachtig te houden, is gezond en gevarieerd eten. Daarbij is het belangrijk om je te houden aan de dagelijkse aanbeveling van vitaminen en mineralen, met extra aandacht voor vitamine C. De beste bronnen daarvan zijn kiwi, zwarte bessen, papaya, aardbeien, sinaasappel en citroen bij fruit. Bij groenten zijn dat paprika, broccoli, spruiten, rode kool, witte kool en bloemkool. Ten slotte zijn ook zoete en gewone aardappel bron van vitamine C. Haal elke dag je dosis uit voeding, want vitamine C wordt beperkt door het lichaam opgeslagen en is bovendien wateroplosbaar. Je plast dus ook elke dag een deel weer uit.”

null Beeld Zespri™
Beeld Zespri™

De ultieme vitamine C-kampioen
Met één kiwi per dag heb je al je dagelijks aanbevolen dosis vitamine C binnen: 80 mg per 100 g. Zespri™ Green kiwi’s bevatten 88 mg vitamine C per 100 g, en de Zespri™ SunGold™ kiwi’s zelfs 152 mg per 100 g. Die laatsten bevatten dus twee keer meer vitamine C per 100 gram dan citroenen en zelfs drie keer meer dan sinaasappels.

Kiwi’s bevatten ook nog eens veel vezels, vitamines, polyfenolen en carotenoïden uit de vitamine A-familie. Die mix zorgt voor een vlotte spijsvertering en heeft ook een positief effect op je darmflora. En dat alles draagt bij tot een sterk immuunsysteem. Let wel, slaap, beweging en ontspanning zijn minstens zo belangrijk. Een goed excuus om af en toe eens tot laat in uw nest te blijven liggen.

Meer weten? Kijk op www.zespri.com.

De journalisten van Humo zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234