Aangeboden door Douwe Egberts

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van Humo zijn hier niet bij betrokken.

Vaders anno 2021: meer tijd voor het gezin en een helpende hand in het huishouden

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Samen met onderzoeksbureau iVOX deden Humo en Douwe Egberts een grootschalig onderzoek naar maatschappelijke thema’s anno 2021. In dit artikel nemen we de rol van vaders binnen het gezin onder de loep. Wat blijkt? Meer dan de helft van de mannen zou graag meer tijd met zijn kinderen willen doorbrengen, maar sociale en professionele druk zorgt voor hevige weerstand.

Mannen overtroeven hun eigen vaders
De meerderheid van de Vlaamse mannen geeft aan dat ze zijn opgegroeid in een gezin met een oerklassieke rolverdeling. Zo nam bij 9 op de 10 Vlamingen hun moeder vroeger het leeuwendeel van het huishouden voor haar rekening. Gelukkig geven 7 op de 10 mannen aan dat ze vandaag aanzienlijk meer helpen in het huishouden dan hun eigen vader dat deed.

Meer nog, meer dan 50% van de Vlaamse mannen wil graag meer tijd spenderen met hun kinderen. Van een groot deel van de zorgtaken binnen het gezin vinden mannen dat ze die al voor de helft op zich nemen. Denk maar aan de kinderen klaarmaken voor school, hun drukke agenda’s bijhouden (doktersafspraken, hobby’s…), ze te slapen leggen… Kortom, de klassieke taken als ouder. Hoewel Vlaamse papa’s anno 2021 veel meer inzetten op het gezin, stuiten ze daarbij vaak op weerstand. Denk daarbij aan kritische vrienden, familieleden en de werkgever.

Werk- en gezinsgeluk
Zeker op de werkvloer worden stereotype genderrollen pijnlijk duidelijk. Ouderschapsverlof spant de kroon op vlak van sociale druk. Het merendeel (67%) van de Vlaamse papa’s en mama’s is het erover eens dat mannen en vrouwen evenveel ouderschapsverlof horen op te nemen. Je bent tenslotte met twee, right? En toch is bijna 1 op 2 vaders dit niet van plan.

Waarom niet? Waar we ouderschapsverlof voor moeders vanzelfsprekend vinden, ervaart 65% van de mannen teveel barrières om die stap te zetten. Zo heeft bijna 25% van de Vlaamse mannen al eens gelogen tegen zijn baas om tijd met zijn kinderen te spenderen. Door ouderschapsverlof te normaliseren, kunnen we dus nog heel wat maatschappelijke winst behalen, zowel op vlak van gezins- als werkgeluk.

Van underdog naar ploegleider
Is het glas nu halfvol of -leeg? Uit het onderzoek blijkt alleszins dat de Vlaming nog verschillende etappes af te leggen heeft op vlak van genderrollen binnen het huishouden. Waar vrouwen regelmatig aan de alarmbel trekken als het op carrièrekansen, glazen plafonds, werk-privé balans… aankomt, stuiten ook heel wat mannen op vooroordelen waar ze minder vaak een forum voor krijgen. En ja, werkgevers mogen hen vanaf de zijlijn aanmoedigen met ouderschapsverlof. Zo kunnen mannen vol overtuiging ploegleider zijn van hun eigen gezin en huishouden.

Maar eerst... een kop koffie
Ben je opgewarmd om de status quo aan te kaarten? De beste manier om een gesprek aan te knopen over gevoelige thema’s zoals rolverdelingen is simpelweg met een kop koffie. Om het gesprek aan te moedigen, vervangt Douwe Egberts alvast op de helft van haar verpakkingen tijdelijk het iconische embleem van de ‘Aroma Lady’ door een toegewijde ‘Aroma Man’.

null Beeld Douwe Egberts
Beeld Douwe Egberts

De journalisten van Humo zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234