J Mascis - Tied to a Star

Deel
Tied to a Star

Nee, Mascis was het niet plotsklaps over de homoseksuele boeg gaan gooien: Martin was gewoon de merknaam van zijn akoestische gitaar. Een volledig akoestische plaat, en dat van de man die van volume zijn belangrijkste neveneffect had gemaakt. Mascis is met grote tussenpozen akoestische platen blijven maken: ‘Tied to a Star’ is de vierde. En sinds Dinosaur Jr. weer full option (mét Lou Barlow en Murph) is gegaan, hoeft er tussen beide creatieve werelden geen ijzeren gordijn meer te worden opgetrokken: ‘Tied to a Star’ is een voornamelijk akoestische plaat waarop handig gebruik wordt gemaakt van elektriciteit.

Opener ‘Me Again’ is voorzien van volwaardige lyrics, maar Mascis heeft genoeg aan twee woorden refrein om alles samen te vatten en een brede inkijk in de eigen ziel te geven: ‘Sentimental me, sentimental me’. Of zijn dat vier woorden? In song nummer twee, ‘Every Morning’, krijgen we niet één, maar drie vintage, bloedmelodieuze Mascis-gitaarsolo’s. De laatste is de mooiste, al klinken ze in de context van de song alle drie als de ongenode gasten die tijdens een gezellige fondue-avond het vet van tafel komen dansen. Niet onze favoriet. ‘Wide Awake’ is dat evenmin, ook al betreft het een duet met Chan ‘Cat Power’ Marshall. Een zotte doos die fantastisch zingt, maar je hebt het gevoel dat ze hier enkel is om bestaansrecht te geven aan een halve song. Met ‘Heal the Star’ zijn we dan weer wel meteen mee: Mascis’ klagende falsetto over een zwaar aangeslagen akoestische gitaar mondt uit in een partijtje psychedelische stonerrock met oosterse garnituur. Een trucje dat hij iets verderop, in de instrumental‘Drifter’, nóg eens uithaalt zonder dat het als een herhalingsoefening klinkt. En niet dat we het nog niet wisten, maar in ‘Better Plane’ laat Mascis horen dat Funkadelics ‘Maggot Brain’ van grote invloed is geweest op zijn gitaarspel.