Kim Richey - Chinese Boxes

, door ()

Deel
4694_catalogue_7429_detail.jpg

Ze woont in Ohio, is er inmiddels 51, heeft al meerdere soloplaten uit en schreef songs voor half Nashville, maar is desondanks nog altijd geen household name. Op haar vorige langspeler ('Rise') klonk Richey als het alcoholvrije nichtje van Lucinda Williams en op haar nieuwe, 'Chinese Boxes', is ze eerder een lightversie van Aimee Mann. Sporen van country en folk, jazeker, maar je kunt er even goed een scheut Beatles in terughoren, en dat ligt ongetwijfeld aan producerGiles Martin, zoon van vijfde Beatle George Martin. Die was ook zo slim om de pedal steels, fiddles en mondharmonica's aan de studiodeuren achter te laten: op 'Chinese Boxes' gaat het om de liedjes, niet om het genre.

Die liedjes zijn goedverzorgd, kortgeknipt (een dikke drie minuten elk) en voorzien van een kristalheldere stem: Richey is een rijpe vrouw met de keel van een engeltje. Er zitten wel grote emoties in haar songs, maar geen grote gebaren, en op haar best veroorzaakt ze - in songs als 'Drift', 'The Absence of Your Company' en 'Pretty Picture' - een klein maar fijn brokje in de keel. Voor de titelsong liepen we nog het minst warm: met dat vlotte ritme en die olijke saxofoon deed-ie ons denken aan lang vervlogen edities van het Eurovisie Songfestival - al is ook dat een hele prestatie voor een americana-artieste.

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: