Capsule - Haunted House

Deel

Capsule, het geesteskind van Saar Van de Leest en Florence Henry, bevat naar eigen zeggen '100 mg horrorsoundtracks, 70 mg sciencefiction, 45 mg roaring twenties, 25 mg vaux-de-ville (sic) pop, 75 mg cartoonjazz en 125 mg swampblues', en dat is voor geen letter gelogen. Een gitaar is in het repetitiekot van Capsule even zeldzaam als een allochtoon op Vlaams Belang-congres, en als er al eentje naar binnen sluipt, dan wordt er driftig op geramd - op de gitaar, bedoelen we. Maar voorts houdt Capsule het bij synthesizers, orgel, bas (bespeeld door ene Tom Doof, we gaan daar geen grapjes over maken, stél dat het zijn echte naam is), drums en een stel blaasinstrumenten. Zonder de stemmen te vergeten, waarmee de twee leidsvrouwen de wildste toeren uithalen.

De slomo-cover van 'I Put a Spell on You' van Screamin' Jay Hawkins, planerend tussen electro en jazz, luistert aangenaam weg zonder meer, maar de vertraagde, paranoïde versie van 'Somebody's Watching Me', een discohitje van Rockwell, is ronduit impressionant. Bij het zwierige, van J.J. Cale bekende 'Let's Go to Tahiti', geornamenteerd met Louis Armstrong-kreetjes, past eveneens goedkeurend geknor. Maar Capsule, opgericht in de kelders van kraakpand Villa Delfia, excelleert ook met eigen songs: 'Bellytrance' vat met zijn goedkope drumcomputer en synths de verkleumde, gedeukte sfeer van het weemoedigste van Pram; 'Yellow Baboons' (we zouden zweren dat we echte apen horen) lijkt een kruising tussen 3 Mustaphas 3 en een stel dolgedraaide gokchinezen. Achter de façade van aangename leute gaan vaak gevoelige liedjes schuil ('Slave', 'I'm Gone'). Een paar instrumentals ('Space Dog', Haunted House') zijn te schimmig om te blijven plakken, maar verder is 'Haunted House' een blijvertje.

Voorbeluisteren